„MŚP – analiza SWOT. Analiza silnych i słabych stron, szans i zagrożeń małych i średnich przedsiębiorstw – wypracowanie rekomendacji”, „Europa dla MŚP” – to tytuły jednych z najbardziej interesujących sesji drugiego dnia obrad I Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Przedsiębiorstwa prowadzące działalność międzynarodową wykazują się większą dynamiką wzrostu, większą konkurencyjnością, innowacyjnością, długotrwałym zrównoważonym rozwojem, a także tworzą więcej miejsc pracy.
Wprowadzenia do dyskusji na temat „Doświadczeń europejskich w obszarze wspierania rozwoju MŚP w procesie internacjonalizacji gospodarki” dokonał Olgierd Dziekoński, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W trakcie panelu rozmawiano m.in. o wsparciu dla MŚP w sferze internacjonalizacji, roli administracji rządowych i izb gospodarczych, uwzględnieniu szczególnych potrzeb firm mikro i małych, nierozłączności innowacyjności i internacjonalizacji MŚP w dobie globalizacji, internecie i e-commerce jako zasadniczych instrumentach wsparcia w internacjonalizacji MŚP, dostępie MŚP do informacji biznesowej i naukowo-badawczej. Wprowadzenia do dyskusji dokonała Małgorzata Handzlik, Poseł do Parlamentu Europejskiego.
Kolejny panel sesji „Europa dla MŚP” poświęcony był aktualnym działaniom organów europejskich na rzecz zwiększenia konkurencyjności i rozwoju MŚP.
W dyskusji wzięli udział goście z wielu krajów europejskich, w tym z Austrii, Chorwacji, Czech, Słowacji, Włoch.
W dzisiejszej dobie globalizacji przedsiębiorstwa muszą sprostać konkurentom z krajów rozwiniętych i gospodarek wschodzących. Globalizacja to zarówno wyzwanie, jak i szansa. Badania jednoznacznie wskazują na związek pomiędzy wzrostem zysku a internalizacją w małych i średnich przedsiębiorstwach. Przedsiębiorstwa prowadzące działalność międzynarodową wykazują się większą dynamiką wzrostu, większą konkurencyjnością, innowacyjnością, długotrwałym zrównoważonym rozwojem, a także tworzą więcej miejsc pracy. Im większe przedsiębiorstwo tym większe szanse na podjęcie działalności międzynarodowej. Tendencja ta dotyczy także krajów UE. Poziom internalizacji europejskich MŚP jest wyższy niż w stanach Zjednoczonych czy Japonii. Jednak zaledwie 8% unijnych MŚP eksportuje swoje towary, a 12 % importuje towary z zagranicy. Specyfika prawa europejskiego sprawia, że zdecydowana większość MŚP operuje na wspólnym europejskim rynku. 72% eksportu unijnych MŚP trafia na wspólny rynek, 13% do pozostałych krajów europejskich, a tylko 15 % poza Europę. Dla wielu MŚP rynek wewnętrzny stanowi wystarczające źródło wzrostu, a więc jest ich głównym motorem wzrostu i szansą na zbadanie konkurencyjności oferowanych produktów. Legislacja europejska chociażby w postaci dyrektywy usługowej zmierza do zniwelowania barier administracyjnych zachęcając tym samym do korzystania z otwartości nowych rynków. Dyrektywa ta powołała do życia punkty kontaktowe za pośrednictwem których przedsiębiorcy mogą uzyskać informacje na temat zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej w danym kraju unijnym. Inne akty prawne poprzez harmonizacje przepisów prawnych zmierzają do likwidacji różnic przyczyniając się tym samym do większej przejrzystości przepisów w tym względzie. Na stronie internetowej polskiego Ministerstwa Gospodarki można zobaczyć taki Punkt Kontaktowy informujący o tym jak założyć i prowadzić działalność w Polsce i innych krajach.
Rozwój internetu i handlu elektronicznego daje szanse do dotarcia do coraz większej liczby potencjalnych klientów. W handlu elektronicznym granice pomiędzy państwami powoli się zacierają. Pełny rozwój tego sektora utrudniają przeszkody o charakterze prawnym czy logistycznym. Niewątpliwie jednak dynamika ekspansji na nowe rynki uzależniona jest w dużym stopniu od korzystania z dobrodziejstw internetu.
Wśród głównych powodów nie operowania na rynkach zagranicznych MŚP wskazują na brak środków finansowych i brak wykwalifikowanego kapitału ludzkiego. Stąd wszystkie kraje UE rozwinęły sieć krajowych i regionalnych centrów wsparcia dla MŚP.
Większość istniejących programów wspiera eksport za pomocą takich instrumentów jak: kredyty eksportowe, misje handlowe, targi czy wystawy. Skuteczne wsparcie internalizacji wymaga indywidualnego podejścia. Głównymi graczami są tu samorządy, instytucje biznesowe oraz finansowe. Internalizacja to element polityki podnoszącej konkurencyjność. Pomocne jest też wsparcie w kwestii promocji przedsiębiorczości, nauki języków i otwartości kulturowej. Europejskie centra wspierające wchodzenie na rynki państw trzecich zostały utworzone także w Chinach i w Indiach. Pomagają m.in. w znalezieniu partnerów handlowych, udzielają porad w kwestiach regulacyjnych, prawa własności intelektualnej. Obecnie prowadzone są rozmowy w sprawie zniesienia wielu taryfowych i pozataryfowych barier związanych z wejściem na rynki pozaeuropejskie.