Spotkania z cyklu ‘Mistrzowskie zarządzanie’ to innowacyjne, niezwykle efektywne połączenie konferencji oraz szkoleń.
Każde ze spotkań rozpoczynać będzie się od części nazwanej ‘Idee’ w trakcie, której prezentowane są w formie wykładów najważniejsze zagadnienia z teorii Wielkiego Biznesu. Podczas drugiej warsztatowej części zatytułowanej ‘Umiejętności’ nabytą wiedzę można pogłębić i wykorzystać w praktyce. Kuluary to także nieoceniona platforma wymiany doświadczeń i miejsce, gdzie można nawiązać wiele owocnych kontaktów biznesowych. Wychodząc ze spotkania uczestnicy, na podstawie przekazanych informacji, wiedzą jaką drogą podążać by urzeczywistniać swe krótko -, średnio – i długookresowe plany biznesowe. Biznes przecież to nie tylko pomysły, a przede wszystkim ich realizacja.
Po raz pierwszy, ale nie ostatni
Podczas pierwszej konferencji ‘Mistrzowskie zarządzanie’ nowoczesne idee zarządcze przedstawili tak znamienici goście jak prof. dr hab. Janusz Strużyna, Wojciech Murzyn, Katarzyna Kowalska, dr Andrzej Kapczyński, Jarosław Mateński i Wojciech Zawisz. W części praktycznej uczestnicy mogli wziąć udział w warsztatach z coachingu – partnerstwa w rozwoju prowadzonych przez centrum Efektywności ‘Pełnia’ lub zajęciach mind mappingu – mapowania myśli przygotowanych przez iMindmap. Oficjalnego rozpoczęcia spotkania dokonał znany w szerokich kręgach biznesowych praktyk i teoretyk biznesu, członek założyciel Śląskiego Towarzystwa Marketingowego Wiesław Bełz. Zanim jednak do to nastąpiło uczestnicy wysłuchali prezentacji Arkadiusza Sikory na temat jednej z najnowszych pozycji biznesowych wydawnictwa MT Biznes, a mianowicie książki Philipa Kotlera i Johna A. Casolione zatytułowanej ‘Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji’ [tytuł oryginału ‘Chaotics’].
Nowe firmy – czujne, wytrzymałe i prężne
Cechą charakterystyczną nowej epoki gospodarczej, nowej ‘normalności’, w jakiej przyszło egzystować dzisiejszym rynkom i firmom są turbulencje i wynikający z nich chaos, ryzyko oraz niepewność. Zdaniem autorów ‘Chaotics’ to poradnik, który ma pomagać współczesnym przedsiębiorcom i przedsiębiorstwom manewrować, funkcjonować i rozwijać się w nowej epoce, w którą właśnie wkroczyliśmy. W erze, w której głównymi siłami napędowymi ekonomii światowej są globalizacja, przełomowe technologie i innowacje. Jak podkreślał A. Sikora gospodarka jest jak przyroda. Ulega pewnym wpływom, które są czasem nieprzewidywalne i gwałtowne. Według książki Philipa Kotlera wszystkie cykle koniunkturalne będą ulegały znacznym zakłóceniom. Pojawi się tendencja gwałtowności. Na ich wykresach nie będzie już powolnych wzrostów i spadków, lecz nieprzewidywalne gwałtowne wzrosty i spadki. Wzrośnie więc poczucie ryzyka i zagrożenia. Trzeba będzie wdrażać systemy ostrzegawcze, a na ich podstawie tworzyć wiele możliwych scenariuszy funkcjonowania przedsiębiorstwa. Zarówno pozytywnych, negatywnych, jak i pożądanych. Zdaniem Kotlera tylko taki model funkcjonowania firmy pozwoli jej przetrwać i rozwijać się w nowej erze turbulencji. Komentując tę prelekcję Jarosław Mateński przyznał, iż przypomniała mu ona wizytę Dalajlamy w Warszawie. Ten wielki duchowy przywódca tybetański zapytany o największe zagrożenie dla cywilizacji Zachodu odpowiedział jednym słowem : ‘Szablon’. Zdaniem Mateńskiego myślenie standardowe jest obecnie jednym z największych zagrożeń cywilizacji. Jesteśmy obecnie na trzecim etapie rozwoju człowieka. Była już era duchowości, era rozwoju fizycznego. Jesteśmy obecnie w tej najpiękniejszej erze rozwoju umysłowego. Wymaga od nas tego także otoczenie. Żyjąc w erze informacji musimy stale rozwijać i poszerzać swą wiedzę. Jednym z pomocnych narzędzi jest mind mapping, czyli mapowanie myśli uczące rozwijać ludzkie zdolności umysłowe. Aktywizuje ono obie półkule mózgowe. Uruchamia myśli i skojarzenia, które pomagają lepiej zapamiętywać i znajdować powiązania w szerszym kontekście.
Maya Kowalczyk