Naga pod maską cz. I

 Anas_q_fp‘Cacharel’, jeden z najsłynniejszych światowym domów mody. Jego nazwa pochodzi od cyranki, czyli czyli po łacinie Anas querquedula co w dosłownym tłumaczeniu oznacza ‘kaczkę zbierająca żołędzie’ (łac. quercus – dąb).

 ‘Cacharel’, jeden z najsłynniejszych światowym domów mody, został założony w 1962 r. przez Jeana Bousquet’a. Jego nazwa pochodzi od cyranki, ptaka zamieszkującego region południowej Francji. Cyranka, czyli po łacinie Anas querquedula to w dosłownym tłumaczeniu ‘kaczka zbierająca żołędzie’ (łac. quercus – dąb).

Dziś firma ta wyraża swą osobowość na wiele różnorakich sposobów, m.in. poprzez kolekcje : strojów, bielizny, apaszek, butów, okularów, biżuterii, zegarków, strojów kąpielowych, pościeli, strefę rozrywki … . Inspiracją dla zapachu ‘Anais Anais’ była urodzona w 1902 r. pisarka, artystka i skandalistka Anais Nin.

Nin pisała od czasu, gdy ukończyła 11 lat. W latach 30 – tych zostało wydanych kilka jej powieści, a ona sama została uznana przez Rebeccę West za genialną. Jednak jej upublicznione osiągnięcia były niczym w porównaniu z tym co pozostawało w ukryciu, a mianowicie jej dziennikami. Zaczynały się one od listu do Ojca, który opuścił ją w dzieciństwie. Pisała je prawie przez pół wieku. W kawiarniach, pociągach, w poczekalni swego psychoanalityka, we własnym łóżku i w łóżkach tych, z którymi sypiała. W momencie, gdy postanowiła, że ujrzą światło dzienne miała schowane pod kluczem 150 000 stron maszynopisu. Pierwszy ich tom opublikowany w 1966r. uczynił ją sławną. Anais jawiła się w nim jako bohaterka ‚skrojona’ do oczekiwań czytelników lat sześćdziesiątych. Była kochanką, dobrodziejką i muzą Henre’go Millera, którego  powieści ‘Tropic of Cancer’ i ‘Tropic of Capricorn’ były uświęconymi tekstami dla miłośników wolnej miłości tamtych czasów.

Anais Nin była też powiernicą Antonina Artaud’a. Jej związek z tym pisarzem, który w 20 lat po jego śmierci w zakładzie dla obłąkanych, został ogłoszony prorokiem przez nowych entuzjastów ‘żywego teatru’ pozwolił jej na pławienie się w blasku jego sławy. Co jednak ważniejsze Anais wyłoniła się z dzienników jako niezależna kobieta, estetka, która dokonała najazdu z jej egzotycznie pięknego domu  na ordynarny świat zubożałych artystów. Był to dom stworzony z myślą o niej, kobiecie związanej z wybitnymi mężczyznami na  wysokim intelektualnym poziomie, która była pionierką i innowatorką, a nie jedynie pewnym kontinuum zastanych już postaw, wartości i sposobów zachowań. Anais Nin była uwodzicielska, żarliwa i niekonwencjonalna. Kobiety czytające jej dzienniki chciały być takie jak ona.

‘Prawda jest prostacka i bezpłodna’, napisała. I rzeczywiście stopniowo ukazujące się dalsze tomy dzienników po jej śmierci w 1977 r. są z pewnością dziełem jej pracy nad własnym wizerunkiem niż prostą prawda o niej samej. Nin mitologizowała samą siebie. Nie nazywała rzeczy po imieniu. Jej  analiza własnych poczynań życiowych nigdy nie była prosta i otwarta. Jej proces myślowy i jej proza były równie wyszukane jak jej stroje. Uwielbiała hiszpańskie szale, buty obszywane futrem i aksamitne żakiety.

Henry Miller wraz ze swa żoną June odegrali kluczową rolę w jej życiu. Nin wzbraniała się jednak przed millerowskimi obscenicznościami. Wolała słuchać symfonii, czytać Prousta, dekorować dom inkrustowanymi meblami Moorish’a i kolorowymi szklanymi lampami. Mówiła : ‘Znowu dostałam się do rzeczywistości, lecz widzę ją wypaloną i ograniczoną’. Wiele w tym afektacji, próżności i podstępu, ale jest też coś genialnie wartościowego. Poprzez publikacje dzienników Nin została zaadaptowana przez ruchy kobiece jako ich bohaterka. Kokieteryjna, zręczna, konwencjonalnie kobieca nie pasowała jednak do swej nowej roli. Podziwiana za entuzjazm i drobiazgowa w odpowiedziach, na papeterii z wizerunkiem gejszy, na liczne listy członkiń owego ruchu, prywatnie odsądzała swe nowe adoratorki od wdzięku i czaru. Teraz, wiele lat później, Nin może być jednak postrzegana jako autorka wielkiego wkładu w rozwój kobiecej samoświadomości. W swych dziełach pełnych narcystycznego blichtru, zbadała i wyraziła swe iluzje i pragnienia, w ten sposób starannie opisując wspaniałe fantazje na temat egzystencji stymulowanej doznaniami  erotycznyczmi i intelektualnymi. Były to fantazje, które pobudziły pozytywnie całe rzesze czytelniczek.

 Ciąg dalszy : http://business-relations.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=138:naga-pod-mask-cz-ii&catid=60:news&Itemid=90

 Maya Kowalczyk

 Autorka ukończyła Uniwersytet Medyczny w Katowicach, podyplomowo zarządzanie i marketing na rynkach zagranicznych GWSH / Europäische Akademie für Führungskräfte Stuttgart, handel zagraniczny na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, The American Academy Kaplan oraz studia magisterskie na kierunku zarządzanie, specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem europejskim w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania w Katowicach ( dyplomy z wyróżnieniami ).

Dodaj komentarz