Coaching wizerunku

 Moda która jest ważkim akcentem w wizerunku każdego z nas. O ludziach mówi się, ze podążają za modą, że ubierają się niemodnie. Na podstawie stroju ocenia się poglądy. Za pomocą stroju łatwo odróżnić anarchistę od konserwatysty. Wizerunek ważny jest także w przypadku samych projektantów. Jedna z naszych rodzimych projektantek wie coś o tym. Swego czasu zaliczyła olbrzymią wpadkę podczas udzielania wywiadu Rocco Gaglioti, dziennikarzowi z „Fashion News”. W tym roku na jej pokazie, obok gwiazd, zasiedli dziennikarze z amerykańskiego „Vogue’a”. To dla każdego projektanta olbrzymia nobilitacja. Ostatnio także w Polsce modny jest coaching. Pomyślałam więc, że poproszę Katarzynę H. Kowalską, uznanego coacha, a raczej partnerkę w rozwoju z „Centrum Efektywności Pełnia”, jak ona zwykła o sobie mawiać, o kilka słów na temat coachingu wizerunku.

Co to jest wizerunek?  Jaka jest jego definicja?

„Wizerunek1 to:

1. «czyjaś podobizna na rysunku, obrazie, zdjęciu itp.»

2. «sposób, w jaki dana osoba lub rzecz jest postrzegana i przedstawiana»”

„Wizerunek2 to podobizna, portret, obraz, wyobrażenie. Jest to jednak wynik subiektywnego postrzegania osoby lub rzeczy przez autora podobizny. Zatem znaczenie tego pojęcia jest bliskie pojęciu reputacji lub renomy, szczególnie w odniesieniu do przedsiębiorstw.

Wizerunek – to pojemna kategoria. Wszystkie wersje i edycje wizerunku muszą jednak pozostawać w zgodzie z podstawowym przesłaniem marki. W przeciwnym przypadku bowiem nie da się uniknąć dezorientacji odbiorców wizerunku oraz zmniejszenia się rozpoznawalności marki.” 

Skoro wizerunek to wynik subiektywnego postrzegania osoby, rzeczy lub przedsiębiorstwa, to warto przyjrzeć się bliżej temu, jak definicje wizerunkowe mają się do mnie i do mojego biznesu … .

Jak więc ja sama siebie postrzegam?

Hm, to trudne pytanie… Z jednej strony postrzegam siebie jako osobę silną, wytrwałą i efektywną. A z drugiej, jako pełną ciekawości, humoru, wrażliwości i delikatności, która nie jest pozbawiona wad i słabości. To są dwie strony tego samego „medalu”, czyli człowieka jakim jestem, kogoś kto wie czego chce i co jest dla niego ważne, kto ma marzenia i konsekwentnie dąży do ich spełnienia, w zgodzie ze sobą i z szacunkiem dla drugiego, napotkanego na drodze człowieka. Jaki jest więc mój wizerunek, moja marka…? Kobieta silna i wrażliwa…? Tak, i jedno i drugie i wiele wiele innych przymiotników, które mogłabym tutaj wymienić. Jedno jest jednak pewne – jestem osobą pełną różnych barw i odcieni, która stale się uczy i dojrzewa, każdego dnia na nowo.

A jak jestem postrzegana przez innych?

Zapewne różnie. Jak każdy, mam swoich sprzymierzeńców, jak i tych, którym nie podoba się to jaka jestem i co robię. Jako osoba, która stale pracuje nad sobą słucham uważnie słów krytyki, analizuję je i wyciągam konstruktywne wnioski. Jednak nie boję się również mieć swojego zdania i jeśli się z czymś nie zgadzam mówię „nie” i idę dalej. Być może nie jestem odpowiednia dla każdego i wcale nie mam aspiracji taka być. Ale są ludzie, którzy cenią mnie i to co robię, a to mnie cieszy i napędza, daje poczucie sensu istnienia i przekazywania światu tego, co mam do przekazania.

Jakie jest więc przesłanie mojej „marki”?

Od kilku lat, na mojej stronie można zobaczyć zdanie „Inspiruję i wspieram w trwałych i skutecznych zmianach na lepsze”. To moja misja, punkt odniesienia w życiu i w pracy. Idę swoją drogą, przecieram nowe szlaki, usuwam przeszkody, wzmacniam to co jest dobre i zmieniam to, co mogę na lepsze. Poprzez swoje doświadczenia uczę się życia po swojemu, ostrzegam innych przed błędami, które sama popełniłam i podsuwam metody, które w moim przypadku okazały się skuteczne. Biorąc pod uwagę to, jak sama siebie postrzegam oraz to, jak widzą mnie inni czuję się coraz bardziej pełna, spójna wewnętrznie i zewnętrznie, a to mnie bardzo cieszy i motywuje do dalszej drogi, w obranym przez siebie kierunku.

I z perspektywy coacha, na czym polega coaching wizerunku?

Przede wszystkim na fachowej pomocy w uświadomieniu sobie – kim jestem teraz i kim chcę być w przyszłości? Co w sobie lubię, a czego nie znoszę? Co chcę wzmacniać, a czego chcę się skutecznie pozbyć? Co buduje moją wymarzoną przyszłość, a co ją od lat rujnuje? Coaching wizerunku to proces świadomego budowania swojej „marki” pokryty rzeczywistymi osiągnięciami, zadowoleniem klienta i prawdziwą satysfakcją osobistą. To droga odkrywania i wzmacniania swoich silnych stron, rozwijania umiejętności i talentów, a z drugiej strony pozbywania się wszelkich zatruwających nas myśli, emocji, przekonań, nawyków i słabości. Tak, by w efekcie nasze życie zawodowe i prywatne było pełne – zarówno dla nas samych, jak i w odbiorze innych osób, które nas znają i korzystają z naszych usług – aby to, co jest w głębi nas było spójne z tym, co na zewnątrz. Tylko wtedy bowiem wizerunek osoby jaką jesteśmy i firmy jaką tworzymy będzie wiarygodny. Skuteczny coach może w tym bardzo pomóc ale cała praca nad transformacją swojego wizerunku wewnętrznego i zewnętrznego jest po naszej stronie.
Kim jestem teraz i kim chcę być w przyszłości? Co w sobie lubię, a czego nie znoszę? Co chcę wzmacniać, a czego chcę się skutecznie pozbyć? Co buduje moją wymarzoną przyszłość, a co ją od lat rujnuje? Coaching wizerunku to proces świadomego budowania swojej „marki” pokryty rzeczywistymi osiągnięciami, zadowoleniem klienta i prawdziwą satysfakcją osobistą.

1 – za słownikiem języka polskiego (http://sjp.pwn.pl/slownik/2579940/wizerunek)

2 – za Wikipedia (http://pl.wikipedia.org/wiki/Wizerunek) oraz Zarządzanie od podstaw, A. Koźmiński, Wolters Kluwer Polska sp. z o.o., Warszawa 2008.

Katarzyna H. Kowalska, Centrum Efektywności Pełnia

 Nowojorskie pokazy odbywają się jako pierwsze. Po nich mają miejsce kolejne „Fashion Weeks” w Londynie, Paryżu i Mediolanie. Może więc stanie się nawet inspiracją dla innych. A językowa porażka? Chyba można ją podsumować znanym powiedzeniem: „Co nas nie zabije, to nas wzmocni”.

 Maya M. Kowalczyk

Dodaj komentarz