Dziś kino powstaje dzięki pracy ludzi, którzy całymi latami zabiegają o pozyskanie pieniędzy na projekty, ludzi, których praca waha się pomiędzy kreatywnym a racjonalnym sposobem myślenia i opiera się na bliskiej relacji z reżyserem. Zmienił się również sposób poszukiwania możliwości finansowania projektów. Coraz częściej przestaje mieć rację bytu pojęcie „filmu narodowego”. Kino przestało być już polskie, niemieckie czy włoskie. W świecie, gdzie budżety składa się z okruchów i gdzie łatwiej znaleźć kilka krajów a niejednokrotnie regionów, które wspólnie złożą się na powstanie filmu, kino narodowe przestało być marką. Coraz częściej mowa raczej o kinie europejskim, międzynarodowym, gdzie słowem-kluczem jest koprodukcja. Dlatego hasłem przewodnim tegorocznej edycji jest „Brand Europa”.
Zapraszamy na 3. Międzynarodowy Festiwal Producentów Filmowych REGIOFUN (Katowice, 24-28 października 2012 r.)!
Wielkie filmy powstają więc nie tylko dzięki pieniądzom narodowym czy prywatnym, ale również dzięki wsparciu miast i regionów. To właśnie dlatego powstają w Europie regionalne fundusze filmowe, których celem jest wspieranie produkcji w danej części kraju. Filmowcy muszą przecież dotację wydać właśnie w miejscu, które dofinansowało ich film, niejednokrotnie podejmując lokalne tematy lub decydując się na zatrudnienie lokalnych aktorów, scenografów, wypożyczając na miejscu sprzęt. Międzynarodowy Festiwal Producentów Filmowych REGIOFUN wspiera właśnie takie kino.
To jeden z trzech festiwali w Europie promujących i pokazujących filmy powstające w ramach – narodowych lub międzynarodowych – koprodukcji. Katowice są jednym z niewielu miejsc na świecie, gdzie doceniana jest praca producenta, a nagroda trafia właśnie w jego ręce.
Koprodukcja w naszym rozumieniu to zarówno doskonały sposób na zdobycie pieniędzy i ostateczne sfinansowanie filmu, jak i – a może przede wszystkim – strategia artystyczna, polegająca na poszukiwaniu świeżych, nietuzinkowych pomysłów, dzięki współpracy ludzi z kilku krajów czy regionów świata.
Festiwal to kilkadziesiąt świetnych, starannie wyselekcjonowanych filmów, fabularnych i animowanych, krótko-, średnio- i pełnometrażowych, które zostały nakręcone w systemie koprodukcji, a które miały swoje premiery na największych festiwalach na świecie (Cannes, Berlinale, Rotterdam itp.). Większość z nich to polskie premiery lub prapremiery. W wielu przypadkach to filmy, pokazywane po raz pierwszy na świecie.
Drugim ogniwem festiwalowych wydarzeń są spotkania branżowe, które rokrocznie cieszą się ogromną popularnością wśród profesjonalistów z Polski i Europy. W ich skład wchodzi konferencja, która w tym roku skupiona będzie przede wszystkim na temacie koprodukcji właśnie, spotkania producentów z przedstawicielami regionalnych funduszy filmowych oraz warsztat skierowany do studentów wydziałów produkcji szkół filmowych.