‘Spa, to pełny szacunek …, to istna rozkosz !’
David Coulthard
Circuit de Spa – Francorchamps
Rok budowy : 1922
Ilość rozegranych wyścigów F1 : 43
Długość toru : 7004 m
Ilość okrążeń wyścigu : 44 (308176 m)
Ilość zakrętów : 15 (7 lewych, 8 prawych)
Kierunek : zgodnie ze wskazówkami zegara
Najlepsze okrążenie w kwalifikacjach : 1’43’’726 M. Schumacher (Ferrari), 2002
Rekord toru : 1’45’’108 K. Raikkonen (McLaren), 2004
Tor położony jest na malowniczych wzgórzach wśród zielonych lasów obok starego uzdrowiska termalnego Spa. Już w czasach Cesarstwa Rzymskiego Spa było jednym z najbardziej prestiżowych kurortów europejskich, do którego zjeżdżały takie osobistości jak car Piotr Wielki, Monteverdii, król Anglii Karol II i cesarz Józef II. Podczas swej wizyty w roku 1917 car Piotr Wielki się upodobał sobie najbardziej obfite (21 000 l/dziennie) i zmineralizowane źródło, które w roku 1880 r. umieszczono w ośmiokątnym pawilonie Le Pouhon zaprojektowanym przez Victora Besme.
Podczas I wojny światowej położone na zachodnim krańcu Cesarstwa Niemieckiego Spa, podobnie jak położona na jego wschodniej granicy Pszczyna odgrywały ważną rolę strategiczną. Oba te miasta zostały okablowane i ztelefonizowane. Otwarte w XIX w. kamienicy Muzeum Kurortu opowiada o przeszłości miasta i jego dostojnych gościach. Spa odwiedzali jednak nie tylko ważni oficjele, ale także beneficjenci belgijskiego odpowiednika Funduszu Wczasów Pracowniczych. Rekonwalescenci i wczasowicze nudzili się weekendami więc urządzali sobie rajdy po okolicznych drogach. W położonym nieopodal Liege zaczął rozwijać się przemysł motoryzacyjny. Jules de Thier z ‘La Meuse’ oraz Henri Langois Van Ophem, członek Komisji Sportowej Belgijskiego Królewskiego Związku Motoryzacyjnego postanowili wyznaczyć trasę do testowania pojazdów. Było to w roku 1920. Powstały wówczas tor łączący miejscowości Malmede, Stavelot i Francorchamps wykorzystywał naturalną rzeźbę terenu. Była to, po prostu, 15 – kilometrowa składanka odcinków dróg publicznych. Do dziś jest to jedyny tor na Starym Kontynencie, który umożliwia testowanie i prowadzenie wyścigów podczas tzw. jazdy górskiej. Leży przecież u podnóża masywu Arden. W 1921 ścigały się na nim motocykle, a już rok później odbył się tam wyścig samochodowy. W roku 1924 zorganizowano na nim pierwszy 24 h wyścig samochodowy, a w 1925 pierwszy zawody międzynarodowe. Do lat 80. odbywały się one po części po drogach publicznych. W swej ponad 90 – letniej historii tor był wielokrotnie modyfikowany i doskonalony. Zmieniał swą trasę, obwód i długość. Do roku 1970 ścigano się na 14 km. Początkowo średnia prędkość samochodów wynosiła zaledwie 200 km/h. Od roku 1979 tor ma 7 km długości.
W wielu okolicznych wioskach pozostały ślady historii w postaci znaków drogowych, starych bolidów czy serwisów samochodowych. W starych gotyckich piwnicach dawnego opactwa w Stavelot otwarto Muzeum toru Wyścigowego Spa – Francorchamps.
Dzięki naturalnej konfiguracji terenu na torze jest wiele wyjątkowych miejsc, w tym najsłynniejszy zakręt w F1 zwany ‘Eau Rouge’. Ten legendarny zakręt powstał niegdyś na granicy pomiędzy Belgią a Niemcami, a jego nazwa pochodzi od przepływającej obok rzeki L’Eau Rouge. Przetrwał tylko dzięki kierowcom. W 1994 na wniosek FIA dodano doń, z powodu bezpieczeństwa, szykanę. Jednak dzięki prośbom kierowców rok później zakrętowi przywrócono dawny kształt.
Na przełomie 2006/2007 w pobliżu toru powstał nowy, liczący 350 m2, gmach z nowymi padokami. Boksy dla samochodów znajdują się na parterze, powyżej zaplecze techniczne, piętro wyżej miejsce dla prasy, a jeszcze wyżej zaplecze konferencyjne i administracyjne. Najwyższy poziom może służyć jako lądowisko dla helikopterów. Wówczas zmieniono także położenie linii startu. Rok rocznie podczas nieprzeciętnie barwnego widowiska jakim są wyścig Formuły 1 o Grand Prix Belgii można było podziwiać tu wielkich mistrzów Formuły 1 takich jak : Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Jim Clark, Stirling Moss, Jacky Ickx, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen, Robert Kubica … . W tym roku wyścig Formuły 1 o Grand Prix Belgii odbędzie się 29.08.2010 r.
Do dziś uważa się go za najpiękniejszy tor wyścigowy na świecie. Spa Francochamps to magiczne połączenie historii sportu z dzisiejszą technologią … . Jest to pierwszy tor wzdłuż którego transmituje się cały wyścig na telebimach.
Ceny biletów w przedsprzedaży do 31.05.2010 r. na F1 Grand Prix :
-
110 EUR – bilet na miejsce siedzące na trybunie ‘Steel’ z dostępem do telebimów
-
165 EUR – bilet bez miejscqa siedzącego, ale z dostępem do telebimów
-
374 EUR – bilet na miejsce siedzące na trybunie ‘Silver 1 lub 2’ z dostępem do telebimu
-
445 EUR – bilet na miejsce siedzące na trybunie ‘Gold 4’ z dostępem do telebimu
Bilety wysyłane są pocztą na kilka dni przed wyścigiem by uniknąć fałszerstw.
Maya Kowalczyk
Źródło : z wykorzystaniem materiałów Przedstawicielstwa Dyplomatycznego Wspólnoty Francuskiej i Regionu Walonii.