Podsumowanie drugiego dnia Kongresu MŚP

Liczne debaty, burzliwe dyskusje oraz eksperci z kraju i zagranicy – wszystko to miało miejsce drugiego dnia Kongresu.

Od godziny 9.00 do godziny 16.00 trwały sesje panelowe w ramach III Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Bloki tematyczne poruszały zagadnienia związane m.in. z polityką europejską, kryzysem w Europie i na rynkach globalnych, spółdzielczością i współpracą międzynarodową, ale także z designem w biznesie, nowymi technologiami oraz marketingiem i Public Relations.

Zdjęcia: http://business-relationslifestyle.blogspot.com/2013/09/iii-europejski-kongres-maych-i-srednich.html

UROCZYSTA SESJA SEJMIKU WOJEWóDZTWA ŚLĄSKIEGO

Pierwszy dzień Kongresu rozpoczęła Uroczysta Sesja Sejmiku Województwa Śląskiego, której głównym punktem były dwa apele: pierwszy do Sejmu RP o rozpoczęcie prac nad projektem ustawy o samorządzie gospodarczym, a drugi adresowany do Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, polskiego rządu i parlamentu o rozpoczęcie prac nad projektem zmiany prawa zamówień publicznych.

Wszystkich zgromadzonych w legendarnej Sali Sejmu Śląskiego przywitał Przewodniczący Sejmiku Woj. Śląskiego – Andrzej Gościniak. Po wygłoszeniu wystąpień dotyczących współpracy samorządów województw na rzecz wspierania mikro, małych i średnich przedsiębiorstw odbyło się głosowanie Sejmiku Województwa Śląskiego. Ustawa o rozpoczęciu prac nad projektem ustawy o samorządzie gospodarczym została przyjęta przez Sejmik Woj. Śląskiego znakomitą większością głosów. Natomiast apel do Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, Parlamentu RP i Polskiego Rządu o przyspieszenie zmian prawa zamówień publicznych został przyjęty jednogłośnie w liczbie 40 radnych.

Sesję zakończyło wręczenie certyfikatów w programie „Samorząd, który wspiera MŚP”. Laureatami zostały: gmina Bytom, gmina Sosnowiec, gmina Czechowice-Dziedzice oraz gmina Pawłowice. Ponadto zostały wręczone Odznaki Honorowe za Zasługi dla Województwa Śląskiego.

WZORCE EUROPEJSKIE – JAK NAŚLADOWAĆ EUROPĘ?

Temat panelu „Europejskie systemy podatkowe a polskie rozwiązania” odnosił się do polskiego systemu podatkowego w odniesieniu do europejskich norm podatkowych. – Polski system podatkowy jest systemem skomplikowanym, w którym nie da się uczciwie prowadzić działalności gospodarczej – mówił Kazimierz Pazgan, przedsiębiorca z ponad 40-letnim doświadczeniem, Prezes  Grupy Konspol. Polski system podatkowy został porównany do rzeczywistości przedstawionej w filmie Układ Zamknięty, w której patologiczny system eliminuje uczciwych przedsiębiorców.

W ramach panelu składającego się z dwóch części: „Europejska polityka regionalna a rozwój MŚP” oraz „Forum Regionalne” omawianostosunek europejskiej polityki regionalnej do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw. Na pytania Kamila Durczoka, Dyrektora Faktów TVN odpowiadali m.in.: Jerzy Buzek – były Premier Rządu RP, Andrzej Malinowski – Prezydent Pracodawców RP czy Janusz Steinhoff – Przewodniczący KIG i RIG w Katowicach. Dyskusję wzbogaciły wystąpienia gości z zagranicy. Ducha współpracy na linii polityka europejska, a małe przedsiębiorstwa podkreślał Johannes Hahn – Komisarz Europejski ds. Polityki Regionalnej. Swoimi przemyśleniami na temat perspektyw przed jakimi stoją regionalne przedsiębiorstwa, w kontekście finansowania przez banki i instytucje europejskie podzielił się Christian Ardhe z Komitetu Ekonomiczno – Społecznego. Wszyscy uczestnicy panelu zgodnie stwierdzili, że bardzo istotny jest odpowiedni, stabilny i mało skomplikowany system podatkowy. Jak zaznaczył Jan Olbrycht, Poseł do Parlamentu Europejskiego: „Polskie firmy muszą wykazywać się innowacyjnością, jednak należy się zastanowić i uzgodnić jaki produkt powinien uchodzić za innowacyjny. Potrzeba odpowiedniego systemu jest ogromna.”

O innych barierach jakie stoją przed sektorem MŚP dyskutowano również podczas paneli związanych z finansowaniem rozwoju i inwestycji w MŚP oraz sytuacji kryzysowej dotykającej małe i średnie firmy. W sytuacji kryzysu na rynku i niepewności z nim związanej, problemem przedsiębiorców staje się pozyskanie zewnętrznego finansowania np. od banków, które mają coraz większe wymagania w zakresie udzielania kredytów. Firmy ogólnie dobrze oceniają swoją sytuację, jednak znacznie gorzej postrzegają otoczenie biznesowe. Odpowiadając na pytanie: Jak MŚP mogą radzić sobie z kryzysem? uczestnicy mieli różne opinie. Trudność tematu polegała nie tylko na zdefiniowaniu kryzysu, ale także na ustaleniu czy w ogóle kryzys jest. Mimo różnych poglądów uczestnicy zgodzili się w jednej kwestii, mianowicie konieczności patrzenia na rynek globalnie, perspektywicznie i ze zdrowym rozsądkiem.

Jednym ze sposobów na wsparcie przedsiębiorstw i ułatwienie im prowadzenia działalności są programy ramowe Unii Europejskiej. Programy te zostały omówione podczas panelu „Wsparcie polskich MŚP w programach ramowych UE – sukcesy i niewykorzystane szanse”, gdzie przedstawiono ofertę programów ramowych UE dla MŚP oraz omawiano sukcesy i niewykorzystane przez firmy szanse. 

INNOWACYJNOŚĆ I NOWE TECHNOLOGIE

Przyszłość biznesu leży nie tylko w nowoczesnych technologiach, ale również w podnoszeniu innowacyjności przedsiębiorstw. O roli systemów IT w działalności firm z sektora MSP, o zainteresowaniu przedsiębiorstw wdrażaniem rozwiązań informatycznych oraz o tym jak instytucje publiczne mogą wspierać innowacyjność i konkurencyjność firm rozmawiano podczas panelu „Nowoczesne narzędzia wspomagające zarządzanie. Przyszłość biznesu w nowoczesnych technologiach”. Polska jest w grupie państw w Unii Europejskiej, które mają najniższy poziom innowacyjności. Co zatem zrobić, by tą sytuację zmienić? Jednym z takich rozwiązań może być klaster lub Inkubator Przedsiębiorczości. Tym zagadnieniom poświęcono wiele uwagi podczas konferencji CeBIT 2013 Roadshow Polska. Eksperci przedstawili jak wygląda sektor ICT (Information and Communications Technologies) w Polsce oraz odnieśli się do obszarów takich jak usługi i technologie (w tym sprzęty) związane z telekomunikacją. Wspólnie podkreślili coraz większy wpływ sektora ICT na jakość życia Polaków.

Innowacyjność, potencjał i chęć współpracy to cechy dzisiejszych przedsiębiorców prowadzących „mały biznes” . Uczestnicy debaty „Nauka idzie w… „mały” biznes! Postaw na współpracę!” zgodzili się, że powinno się wspierać rozwój przedsiębiorczości oraz pamiętać, że to ludzie są najważniejsi. Stąd koncentracja pieniędzy powinna skupiać się na tych, którzy wykazują największy potencjał. Innowacyjność to przede wszystkimnowe miejsca pracy, nowe produkty i nowe firmy na rynku.

WSPóŁPRACA MIĘDZYNARODOWA

Spotkali się dzisiaj ludzie, którzy nie tylko znają specyfikę i problematykę krajów wschodnich, ale przede wszystkim kochają je, a ich dobro leży im na sercu” – tymi słowami Tadeusza Namedyńskiego, Przewodniczącego Komitetu Współpracy Wschodniej KIG rozpoczął się pierwszy panel związany z współpracą gospodarczo-biznesową między Europą a Wschodem. W podjętej dyskusji starano się scharakteryzować bariery wejścia na rynek, jakie występują w Armenii, Gruzji, Mołdawii i Ukrainie oraz wskazać propozycje ich rozwiązania poprzez ukazywanie pozytywnych przykładów zmian. O pozytywnych relacjach nawiązywanych z obcymi krajami dyskutowano także podczas panelu dot. współpracy gospodarczo-biznesowa pomiędzy Europą a Białorusią, Kazachstanem i Rosją, które należą do Unii Celnej. Wyartykułowano znaczenie, jakie dla obu stron może mieć współpraca Europy z krajami zrzeszonymi w Unii Celnej, zwłaszcza dla Polski oraz zaprezentowano funkcjonowanie sektora MŚP w poszczególnych krajach. Współpraca międzynarodowa trafnie została podsumowana przez premiera Kazimierza Marcinkiewicza słowami: Granice są potrzebne, ale hamują. Jeżeli je przełamiemy to staną się kapitalnym potencjałem. Polska jest krajem granicznym Unii ze Wschodem i powinna swoje położenie wykorzystać. We wzajemnych relacjach powinniśmy chcieć i móc przełamywać bariery, korzyści mogą być wymierne dla obu stron.  

IDEA SPóŁDZIELCZOŚCI NA KONKURENCYJNYM RYNKU

W porannych godzinach odbył się panel „Banki spółdzielcze partnerem finansowym małych i średnich przedsiębiorstw”. Zaproszeni eksperci debatowali głównie o tym jaką rolę w rozwoju lokalnej gospodarki pełnią banki spółdzielcze. Część wystąpień odnosiła się również do wypowiedzi Premiera Donalda Tuska na temat końca kryzysu. Alina Rakowska, Prezes Banku Spółdzielczego w Cieszynie zaznaczyła, że w tej kwestii wiele zależy od specyfiki danej branży. Tomasz Mironczuk, Prezes Banku BPS SA dodał natomiast , że w jego opinii banki spółdzielcze są przyjaźniej nastawione do klienta niż pozostałe, komercyjne, dzięki czemu systematycznie wzrasta liczba ich członków, choć nie zmienia to faktu, że kryzys w tej branży nadal trwa. Jednym z ważniejszych wyzwań banków spółdzielczych zdaniem uczestników panelu jest zwiększenie skuteczności dotarcia do młodych klientów. Jak określił Jerzy Woźniczko, Prezes Banku Spółdzielczego w Trzebnicy, banki te niestety przegrywają w kategorii dostępności gadżetów multimedialnych dla młodych odbiorców.

Spółdzielczością i jej wpływem na pozycję MŚP na runku zajmował się także kolejny panel w ramach ścieżki „Współpraca firm sektora MŚP z Instytucjami Otoczenia Biznesu, samorządami i korporacjami”. We wspólnej dyskusji eksperci rozważali kwestię konkurencji pomiędzy polskimi małymi i średnimi przedsiębiorstwami, która nie wpływa pozytywnie na pozycję tych firm na rynku krajowym i międzynarodowym. Okazuje się, że firmy które decydują się na połączenie w strukturę spółdzielczą tworzą nową, dużą i silną markę. Powstaje efekt synergii – firmy zyskują znacznie więcej na współpracy niż na konkurowaniu ze sobą. Połączenie małych i średnich firm w duży organizm – spółdzielnię, to sposób aby walczyć z godnym przeciwnikiem jakim jest wielka korporacja.

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ MŚP W PRAKTYCE

Jakie są przeszkody w rozwoju e-gospodarki w Polsce i w Europie? Paneliści swoje rozważania rozpoczęli od podsumowania sytuacji bieżącej i stwierdzenia, że rynek e-gospodarki dynamicznie się rozwija. W Polsce e-przedsiębiorstwa produkują 4.4% PKB. Ta liczba niewątpliwie wzrośnie – tym prędzej, im prędzej uda się zwalczyć bariery stojące na drodze rozwojowi e-gospodarki. Podsumowując podjęte podczas debaty rozmowy: aby e-gospodarka mogła się szybko i efektywnie rozwijać niezbędna jest ścisła współpraca biznesu z administracją na poziomie samorządowym, krajowym i europejskim. Należy również położyć nacisk na edukację osób, które w przestrzeni e-gospodarki chcą i powinny funkcjonować. Nie mniej ważną kwestią jest unifikacja prawa, które pozwoli z większą swobodą poruszać się w świecie e-biznesu.

– Kiedy zakładano firmy 20 lat temu – było łatwiej. Dzisiaj z każdej strony: od klienta, konkurencji dostajemy po głowie – tymi słowami rozpoczął dyskusję Wojciech Ławniczak, moderator panelu „Design w biznesie”. Jak się wyróżnić? W jaki sposób konkurować? Jaki ma być budzik, którym obudzimy klienta? Uczestnicy jednym głosem udzielili odpowiedzi na te pytania podając jako przykład design. Według opinii zgromadzonych projektowanie powinno być sposobem, w jaki wiedzę i emocje można zamienić na pieniądze.

Informacja prasowa, strona internetowa, kontakt bezpośredni, monitoring mediów i narzędzia e-pr  to najważniejsze kanały komunikacji z mediami. To wnioski z panelu „Marketing i PR” poświęconego relacjom z mediami oraz budowaniem wizerunku firmy. Z badań przeprowadzonych przez Krystiana Dudka, Członka Rady Nadzorczej Polskiego Stowarzyszenia Public Relations wynika, że ponad 70% przedstawicieli mediów deklaruje, że chętniej podejmują tematy o negatywnym wydźwięku. Tym większym wyzwaniem jest obecność w mediach z pozytywnym przekazem na temat firmy. Ponadto ponad 41% firm nie posiada strategii na wypadek sytuacji kryzysowej, co w obliczu zaistnienia problemów najczęściej kończy się sporymi kłopotami wizerunkowymi. Zdaniem ekspertów i dziennikarzy uczestniczących w panelu niezbędne jest umiejętne komunikowanie się firmy z otoczeniem, dzięki czemu buduje się wiarygodny wizerunek i dociera z przekazem do potencjalnych odbiorców i klientów. Niemal obowiązkiem jest posiadanie strony internetowej i wykorzystywania nowoczesnych narzędzi, skomponowanych według wymogów danej branży. W takim wypadku warto zwrócić się do fachowców, których wyróżnia profesjonalne i kompleksowe podejście do potrzeb klienta – zaznaczył Sebastian Chachołek, Prezes Grupy PRC. Uczestniczący w obradach dziennikarze zachęcali, by nie obawiać się mediów i nie zapominać o tym, że media mimo tabloidyzacji otwarte są wiele tematów związanych z działalnością małych i średnich przedsiębiorstw.

 O współpracy przedsiębiorców z samorządem i środowiskiem naukowym rozmawiali uczestnicy panelu przedstawiającego młodych przedsiębiorców w nowoczesnym mieście. Zebrani  poruszali tematy różnych problemów, z którymi stykają się młodzi przedsiębiorcy. To nie tylko zacofanie państwa, ale również obawa przed podejmowaniem ryzyka. Z tego powodu młodzi wolą pracować na etacie, niż zakładać własną działalność gospodarczą.

Drugi dzień Kongresu poruszał także zagadnienia z zakresu prywatnej opieki medycznej, lotnictwa biznesowego i zarządzania kapitałem ludzkim. W sumie odbyło się 22 sesji merytorycznych, z których wnioski i postulaty zebrane zostaną w całość stanowiącą rekomendacje dla Rządu, Parlamentu, instytucji otoczenia biznesu i przedsiębiorców. Prowadzone w trakcie Kongresu dyskusje mają służyć przyszłym zmianom i stanowić drogowskaz dla małych i średnich firm w poruszaniu się po globalnym rynku.

Dużym zainteresowaniem uczestników cieszył się też panel odbywający się na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, a poświęcony rozwojowi kompetencji komunikacyjnych i motywacyjnych przedsiębiorców. Najważniejszymi prelegentami byli Jacek Santorski, który doskonale podsumował wcześniejsze wystąpienia i tłumaczył jak ważne w biznesie jest zaufanie i umiejętności liderskie. Gwiazdą wieczoru był Hermann Scherer, niemiecki mówca motywacyjny, który podczas dwugodzinnego wykładu  porwał zebranych opowiadając o tym jak powinno zmienić się myślenie przedsiębiorcy nastawionego na sukces. Przekonywał, że w dobie wolnego rynku wygrywa ten, kto lepiej komunikuje swoją jakość (a niekoniecznie jest lepszy), dlatego tak ważną sprawą jest odpowiednie kontaktowanie się z klientem, wyznaczanie celów i dążenie do nich, pamiętając o analizie otoczenia. Ten przekaz zgodny był z wnioskami obrad panelu poświęconemu marketingowi i PR. H. Scherer podkreślał też, by przedsiębiorcy pamiętali, że praca to nie całe ich życie i dawali sobie komfort realizowania swoich pasji, bowiem każdy z nas powinien pracować dla firmy, a nie w firmie. Ten ostatni wykład zakończył się ok. godz. 21.30 długą owacją licznie zgromadzonych uczestników Kongresu.

Dodaj komentarz