Polsko – Amerykańska Rada Współpracy jest stowarzyszeniem firm i osób prywatnych mającym na celu budowę relacji pomiędzy Polska a USA, zarówno biznesowych jak i współpracy naukowej i wymiany kulturalnej. Partnerem USPCC (US – Polish Cooperation Council) jest po stronie amerykańskiej kalifornijska siostrzana organizacja pro bono US – Polish Trade Council z siedzibą w centrum Krzemowej Doliny (www.usptc.org). Zapraszam do lektury wywiadu z Mariuszem Tomaką, prezesem zarządu USPCC.
Prezes Mariusz Tomaka : Polsko – Amerykańska Rada Współpracy jest stowarzyszeniem z siedzibą w Katowicach wobec tego pozostaje pod formalną opieką prezydenta Katowic. Powstało ono jesienią zeszłego roku. Jest to stowarzyszenie osób fizycznych aczkolwiek wśród członków wspierających są firmy. Geneza samego powstania jest prosta. Rada powstała poprzez osobiste, biznesowe relacje wielu osób, spotkania, wymianę opinii. Byliśmy także inspirowani rozmowami z Konsulatem Generalnym USA w Krakowie, który obecnie aktywnie wspiera nasze działania. Istnie spore pole do zagospodarowania w zakresie reprezentacji interesów amerykańskich w Katowicach, a i odwrotnie, potrzebna jest reprezentacja naszego regionu w stosunkach z przedstawicielami administracji USA w Polsce. Po wielu spotkaniach doszliśmy do wniosku, że forma stowarzyszenia, czyli taka stosunkowo luźna organizacyjnie forma będzie najlepsza jako, że to wszystko powinno się przede wszystkim opierać na indywidualnych pomysłach na współpracę niż być organizowanym strumieniem działań. Wobec tego jesienią 2010 r. doszło do założenia USPCC – Polsko Amerykańskiej Rady Współpracy. Od strony formalnej wszystko zostało dopięte na ostatni guzik jeszcze w zeszłym roku. Mam tu na myśli m.in. rejestrację, KRS, uruchomienie biura, pierwsze działania statutowe.
Maya Kowalczyk : Jakie warunki trzeba spełnić by zostać członkiem Rady ?
Wykazać wolę. Najprościej jest wykazać ją w formie wypełnienia deklaracji członkowskiej. Formalnie deklarację przyjmuje zarząd.
Jakie korzyści niesie za sobą członkostwo ?
Niestety muszę Panią zasmucić, korzyści nie ma żadnych. Członkowie zobowiązują się do działania na rzecz stowarzyszenia i promocji relacji polsko – amerykańskich więc praktycznie członkostwo wiąże się jedynie z obowiązkami. Taka zresztą jest idea stowarzyszeń. One mają być organizacjami pro bono, a ich członkowie oraz organy przez nich wybrane działają w sposób niekomercyjny na rzecz realizacji celów statutowych. Wobec tego korzyści bezpośrednich nie ma żadnych, oczywiście poza samą możliwością działania w stowarzyszeniu. Zapraszamy wszystkich, którzy są zainteresowani aktywnym działaniem w naszym Stowarzyszeniu. Będziemy bardzo się cieszyć jeżeli grono aktywnych członków Stowarzyszenia będzie się rozwijać. Każda organizacja, firma czy stowarzyszenie, które chciałoby pomóc nam w realizacji naszych celów statutowych są bardzo mile widziane jako partner w naszych działaniach.
Proszę o kilka słów na temat nowo powstałego Business Information Point.
W związku z tym, że na Śląsku nie ma ani politycznej, ani gospodarczej reprezentacji Stanów Zjednoczonych i obsługiwani jesteśmy jako region przez Konsulat Generalny USA w Krakowie powstała koncepcja utworzenia trwałego miejsca spotkań w Katowicach. Miałoby to być miejsce gdzie przedsiębiorcy i inne osoby zainteresowane tym co dzieje się w relacjach polsko – amerykańskich mogłyby pozyskiwać informacje, spotykać się z przedstawicielami Konsulatu z Krakowa czy wspólnie podejmować działania. Z US-Polish Business Information Point wiążą się trzy główne wątki jego działań. Pierwszy to gromadzenie informacji czy też pełnienie funkcji pewnego rodzaju biblioteki dla Polaków i polskich przedsiębiorców. Drugi poziom to zbieranie informacji o Polsce, które są do dyspozycji firm i przedsiębiorców amerykańskich, Trzecia forma działania to udostępnienie biura Stowarzyszenia dla przedsiębiorców z USA odwiedzających Polskę. Ostatnia z wymienionych funkcji tj. Polsko Amerykański Punkt Informacji Biznesowej okazał się być inicjatywą najważniejszą. Ta powstała z bieżących rozmów koncepcja stworzenia biura, które nazwaliśmy Touchdown Area – Your First Business Office in Poland spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem w czasie ostatniej wizyty reprezentacji miasta Katowice w USA. Biuro powstało by amerykańscy przedsiębiorcy mogli przyjeżdżając do Katowic usiąść za udostępnionym biurkiem, skorzystać z sekretariatu, telefonu, internetu, umówić się w tym biurze. Chcielibyśmy zakończyć tym samym erę spotkań poważnych inwestorów przy stolikach kawiarnianych czy w pokojach hotelowych.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Maya Kowalczyk