Lancôme (Częsć II)

 Lancome_Genifique_fpLancôme była pierwszą firmą kosmetyczną, która promowała także wartości kulturowe. Jej hasło reklamowe brzmiało : 'Francja ma słowo na określenie piękna : Lancôme’ znane jest na całym świecie

‘Rose de France’ to pierwsza szminka, która nie wysusza ust. Wzbogacona zapachem róży bułgarskiej sprzedaje się znakomicie aż do wczesnych lat pięćdziesiątych będących wyjątkowo szczęśliwym okresem w życiu Petitjean’a. Wraz z rodziną mieszkał on wówczas  w willi Les Vallieres otoczonej wspaniałym różanym ogrodem z jednym z największych miłorzębów we Francji. Jego żona Nelli, pasjonatka hodowli orchdei, codziennie układała wspaniałe bukiety kwiatowe zdobiące tę posiadłość. Każdej niedzieli wydawała obiady dla 3 honorowych gości i 15 członków rodziny ( w tym siedmiorga ich potomstwa). Co roku kierownictwo firmy bawiło się na balu noworocznym w Plaza Athenee. Petijean uwielbiał tańce, a szczególnie walca i tango. Często można go było spotkać w tak znanych restauracjach jak Maxim, Lucas Carton czy Laperouse, gdzie jadał lunche ze swymi techniciennes. To właśnie dzięki tym ambasadorkom jego firma staje się rozpoznawalna na całym świecie. W Moskwie jego przedstawicielką była Nina Gaucher, w Ameryce Środkowej Cecile Cristofini, w Nowym Jorku Simone de Reyssi … . Z każdego zakątka świata codziennie napływały raporty adresowane do ‘Monsieur P.’. W 1955 r. produkty Lancome były obecne na 98 rynkach światowych. Firma miała wówczas 9 oddziałów i była reprezentowana przez 33 pełnomocników generalnych. Armand Petitjean zbudował wielkie imperium kosmetyczne. Zyskał też przydomek – Armand Wielki. Niestety dobra passa wkrótce się kończy. W tym samym roku umiera jego żona. Wkrótce jego wnuk, Jean – Claude, przygotowywany na jego następcę decyduje się na karierę nie związaną z rodzinną firmą. Wielki Armand pozostaje jednak nadal aktywny. Na rynku pojawia się linia ‘Oceane’ oparta na czystej wodzie morskiej wzbogaconej algami i oligoelementami, dla której opakowania stworzył Georges Delhomme. Wprowadza też nowy system klasyfikacji skóry z podziałem na 5 typów. Gdy pokazano mu jednorazowe opakowania na szminki wykrzyknął : ‘Żadna szanująca się kobieta nawet nie włoży tego koszmaru do swej torebki !’. W jego głowie rodzi się następna idea. Ozdobne, pełne ornamentów, pozłacane puderniczki i opakowania na szminki produkowane w firmowych pracowniach jubilerskich w Cran-Gevier. Petitjean uważał, że cacka te winny wyróżniać elegancką kobietę tak jak jej kolczyki czy bransoletki.

Na kupionej na początku lat pięćdziesiątych ziemi w Chevilly-Larue powstaje fabryka. Inwestycja ta pochłania miliony franków. W roku 1961 sytuacja finansowa firmy staje się krytyczna. W roku 1961 Armand – Marcel Petitjean zastępuje swego ojca na stanowisku dyrektora zarządzającego firmy. 20 czerwca 1962 r. w Chevilly otwarto nową fabrykę kosmetyków Lancome zwaną Versailles de la Parfumerie. Do firmy napływają olbrzymie zamówienia z całego świata. Okazują się jednak niewystarczające by spłacić zaciągnięte długi i sfinansować dalszy rozwój firmy.

W roku 1964, po długich negocjacjach firma za sprawą Francoisa Dalle zostaje kupiona przez francuski koncern L’Oreal, którego własnością jest do dnia dzisiejszego. .Lancôme była pierwszą firmą kosmetyczną, która promowała także wartości kulturowe. Jej hasło reklamowe : 'Francja ma słowo na określenie piękna : Lancôme’ znane jest na całym świecie. W roku 1970 produkcja zostaje przeniesiona do Caudry. Cztery lata później Lancome wchodzi rynek amerykański. Następna dekada przynosi podbój rynku azjatyckiego.

Dziś Lancôme jest czołowa francuską luksusowa marką obecną w ponad 163 krajach świata, której działalność skupia się na 6 strategicznych dziedzinach : zapachy, pielęgnacja skóry i kosmetyki przeciwsłoneczne, pielęgnacja włosów, makijaż,  kosmetyki dla mężczyzn. Wartości jakie niesie z sobą kultura francuska, francuskie pojęcie elegancji i piękna nadal leżą u podstaw osobowości tej marki. 

‘Piękno jest różą, poprzez którą Lancome ma nadzieję podarować go światu’, tak brzmiało hasło reklamowe firmy.

Kwiaty są piękne i zmysłowe. Jak kobiety. A muzy Lancome są jak najwspanialsze kwiaty. Pełne harmonii, witalności, wrażliwości, tajemniczości, odwagi i miłości do życia. W latach 1983 – 1995 muzą firmy była Isabella Rosselini – kobieta o wysublimowanej urodzie, pełna życia, inteligencji i odwagi. Pracująca, kochająca, pełna humoru i gracji. Gwiazdą kampanii reklamowej ‘Poeme’ w latach 1995 – 2000 była Juliette Binoche. Christiana Reali, aktorka teatralna i filmowa, brała udział w kampaniach kosmetyków kolorowych. Reklama różu IDOLE uczyniła z niej gwiazdę. Ines Sastre, aktorka i modelka, łagodna, lecz nieujarzmiona stała się uosobieniem kobiety Tresor. Twarz atrakcyjnej, świeżej i spontanicznej Marie Gillain pojawiła się w kampanii reklamowej ‘O! Oui’. Pełna zewnętrznego piękna i duchowości, elegancka, inteligentna Uma Thurman uosabia ‘Miracle’. Do kampanii reklamowej szminek JUICY ROGUE swej twarzy użyczyła Elizabeth Jagger.

Dla firmy Lancôme wiara w piękno to przede wszystkim zrozumienie potrzeb wszystkich kobiet niezależnie od wieku czy rodzaju cery oraz opracowywanie dla nich bezpiecznych, skutecznych produktów o wysokiej jakości dzięki, którym kobiety mogą być piękne w każdym wieku i pod każdą szerokością geograficzną.

‘Perfumy to prestiż, kwiatek w butonierce. A kosmetyki to nasz chleb codzienny’, mawiał Armand Petitjean. Chcąc przedefiniować pojęcie piękna zwrócił się ku nauce. Doktor Medynski, profesor weterynarii w Maisons – Alfort, odkrył właśnie jak można stabilizować końskie serum. Wraz z chemikiem Pierrem Velonem opracowali dla Petitjean’a recepturę kremu, który nie tylko zawierał naturalne odżywcze i regenerujące serum, ale także aktywne składniki oparte na bazie protein i witamin. Tak powstał krem „La Nutrix’, który Lancome sprzedaje nieprzerwanie od roku 1936. W latach pięćdziesiątych brytyjski Minister Obrony polecał go nawet jako jedyne znane remedium na poparzenia po wybuchu nuklearnym … .

Dziś Lancome jest jedną ze strategicznych marek koncernu L’Oreal dysponującego potężnym Działem Zaawansowanych Badań Naukowych opracowującego m.in. własne cząstki dla wszystkich strategicznych dziedzin swej działalności. Od lat naukowcy z laboratoriów Lancome wiodą prym w opracowywaniu najskuteczniejszych strategii w walce z oznakami starzenia. W roku 1986 w produktach  Lancome pojawiają się niosomy TM.  Są to pęcherzyki lipidowe mające kształt kuleczek o średnicy od 25 do 5000 nm. Pojedyncza warstwa lipidowa tworząca ich ściankę zbudowana jest z dwóch lub trzech elementów, a mianowicie fosfolipidu, steroidu i substancji amfofilowej. Wnętrze pęcherzyka wypełnia roztwór wodny. Substancje aktywne, w zależności od swoich właściwości fizykochemicznych, mogą być weń wbudowywane. Te hydrofobowe wbudowuje się w ich błony, natomiast substancje hydrofilowe w postaci wodnego roztworu umieszcza się w kompartmencie wodnym. Te łatwo przyswajalne przez organizm pęcherzyki lipidowe stanowią nie tylko nośniki substancji aktywnych na drodze endocytozy, adsorpcji, fuzji i przenikania przez pory w błonie komórkowej, ale chronią je także przed destrukcyjnym działaniem enzymów.

W ciągu następnych lat zespoły badawcze Lancôme przy wykorzystaniu nanotechnologii stworzyły wiele nowych cząstek. W kremach PRIMORDIALE (1995) i IMPACTIVE (2002) pojawiły się cząstki zwane nanokapsułami TM. W linii RE-SOURCE (1996) zastosowano nanoemulsję TM zaś w NUTRISOURCE (1996) oleosomy TM.  VITABOLIC (1998) zawiera glikowektory TM a HYDRAZEN  do cery bardzo suchej (2002) Nutri-sfery TM.

Nanokasuły Lycopene, wyciąg roślinny Biodefensine i innowacyjna technologia Soft Skin zastosowane w linii IMPACTIVE dają efekt wygładzonej, nawilżonej i wzmocnionej skóry. Nanokapsułę czystej witaminy E w połączeniu z wyciągiem z  Helianthusa i intensywnym kompleksem wygładzającym zastosowano w intensywnie odmładzającym kremie PRIMORDIALE INTENSE. Witamina E wychwytuje jednak wolne rodniki dopiero wtedy, gdy dotrą one do wnętrza komórek. Polifenole są znacznie szybsze i dziesięć tysięcy razy skuteczniejsze. Dlatego właśnie naukowcy Lancome stworzyli na bazie polifenoli ze skórek i szypułek białych winogron oraz olejów z tych owoców linię VINELIFT. HYDRA ZEN  to pierwszy krem wykorzystujący odkrycia Lancome w dziedzinie neurobiologii. Dzięki łagodzącemu kompleksowi Acticalm posiada właściwości przeciwstresowe i uspokajające. Ostatnio badania prowadzone w jednym z centrów badawczych firmy pokazały, że kobiety otoczone mieszanką aromatów róż, frezji i drzewa sandałowego mniej napinają mięśnie twarzy niż te otoczone innymi zapachami. Takiej właśnie kompozycji użyto dla wzmocnienia działania substancji aktywnych w kremie przeciwzmarszczkowym redukującym zmarszczki mimiczne RESOLUTION D-CONTRAXOL. Zawarte w nim specjalne mikrowłókna (16 km w każdym słoiczku) tworzą na powierzchni skóry mikroskopijną siateczkę tuszującą wszelkie nierówności, a nanocząsteczki witaminy A dają długotrwały efekt regeneracyjny. PRIMORDIALE OPTIMUM to krem nawilżający, który chroni cerę nie tylko przed słońcem i wolnymi rodnikami. Zawarta w nim formuła Skinfibre tworzy barierę izolacyjną przed zmianami temperatury

Co roku firma opracowuje, testuje i wprowadza na rynek nowe rozwiązania w dziedzinie dermokosmetologii. Te innowacje, będące największa siłą firmy, to nie tylko nowe receptury, ale także nowe postacie produktów. I tak linie ABSOLUE, PRIMORDIALE, HYDRA ZEN, VINELIFT czy IMPACTIVE pojawiły się na rynku zarówno w postaci delikatnego kremu (do cery normalnej i suchej) jak fluidu (do cery normalnej i mieszanej). Różniąc się konsystencją różnią się i skutecznością. Konsystencja kremu pozwala na wmasowanie go w twarz dzięki czemu skóra szybciej wchłania aktywne składniki. Fluid zaś, choć skomponowany na bazie tłuszczowej, jest na tyle lekki, że nie obciąża i nie natłuszcza nadmiernie skóry.

Podobnie jak naukowcy pracujący nad najnowocześniejszymi technologiami informatycznymi badacze z laboratoriów Lancome znaleźli swą inspirację w naturze. Od kilkunastu lat prowadzą badania nad biomimetyzmem, czyli biotechnologicznym odtwarzaniem składników identycznych z tymi, których wraz z upływem czasu zaczyna brakować skórze.

W roku 2009 w ofercie firmy Lancôme pojawiła się linia Aktywatorów Młodości 'GENIFIQUE’. Została ona stworzona po 10 latach badan naukowych zmianami w ekspresji genów wywołanymi procesem starzenia oraz proteinami charakterystycznymi dla młodej skóry.

 Uroda we francuskim stylu to to, co Lancôme proponuje swym klientkom. Pewnego razu Armand Petitjean zapytany dlaczego stworzył Lancôme odpowiedział : ‘Ponieważ rynek kosmetyków był kontrolowany przez dwie amerykańskie firmy. Uważałem, że francuska marka winna działać na równi z nimi’.

 Maya Kowalczyk

 

Dodaj komentarz