LG Electronics, Inc. spełnia najśmielsze marzenia. Ciągle pracując nad nowym, lepszym wymiarem trzeciego wymiaru wybiega w przyszłość i dystansuje rywali. Mając do dyspozycji smartphona Swift 3D mogę śmiało ogłosić ostateczne zwycięstwo bezokularowej rewolucji 3D. Technologia ‘Glasses Free 3D’ wykorzystuje system wizyjny, który jednocześnie wysyła na ekran kilka obrazów o różnej paralaksie, kontrolując i optymalizując emisje światła i kierunek prezentacji tak by była ona widoczna pod szerokim kątem. Patrząc na duży, bo o przekątnej 4,3″ autostereoskopowy ekran LG P920 nawet poruszając głową nie zauważa się spadku jakości trójwymiarowości obrazu. Wiele innych firm ma problem by widz patrzący centralnie na ekran miał odpowiednią jakość 3D.
Na targach ‘Technology in Hollywood. The Director’s Vision’ technologię 3D wychwalali najwięksi reżyserzy. Nie wystarczy bowiem posiadać odpowiedni sprzęt. Trzeba jeszcze mieć treści w postaci grafiki m.in. zdjęć, filmów do wyświetlania. Byłam dziś w salonie Sony, gdzie można wypróbować okulary do stereoskopowego widzenia. W mig doceniłam wartość jaka daje mi możliwość korzystania z technologii ‘Glasses Free 3D’. Podobnie jak pierwsze takie okulary wydawały mi się ciężkie. Przeszkadzały mi, bo nie jestem przyzwyczajona do noszenia czegokolwiek na nosie. Mam dobry wzrok i nie jestem okularnicą. Po klasycznych okularach migawkowych na rynku pojawiły się te aktywne (ang. Active Shutter Glasses), z możliwością wymiany szkieł na korekcyjne. To okulary na baterie używane m.in. przez firmy ‘Sony’, ‘Sharp’ i ‘Panasonic’. Kolejny krok milowy w rozwoju technologii 3D należał do LG. Firma ta zaproponowała patent na lżejsze ok. 16 g, tańsze polaryzacyjne okulary pasywne. Są one podobne do tych, które nosiło się w kinie. Wymagały one zastosowania innej konstrukcji matrycy telewizorów, bo od tego to sprzętu zaczęła się rewolucja 3D. Nawiasem mówiąc przykład telewizora i tego jak szybko znajdziemy środki finansowe na zakup nowego, gdy zepsuje nam się stary to jeden z ulubionych przykładów wielu nie akademickich handlowców. Jak widać jest cos na rzeczy. Wracając jednak do tematu nowszych matryc LG ma się czym pochwalić. Opracowana przez tę firmę panele oparte na technologii ‘Film-type Patterned Retrader ‘ zostały zaadoptowane przez wielkich gigantów z branży m.in. japońską ‘Toshibę’, holenderskiego ‘Philipsa’, amerykańskie ‘Vizio’ i chińskich producentów telewizorów. Zgodnie z badaniami i prognozami ‘Strategy Analytics’ poziom produkcji odbiorników telewizyjnych 3D wynosi niecałe 20 mln sztuk na rok. W roku 2012 ma on wzrosnąć do prawie 30 mln, w 2013 – ponad 50 mln, a w 2014 do prawie 90 mln sztuk. Tendencja jest więc wyraźnie zwyżkowa, a przyszłość to postęp w rozwoju technologii 3D, lecz bezokularowych.
Jako, że miniaturyzacja i mobilność to wciąż żywe trendy bezokularowe technologia do szerokokątnego widzenia w 3D pojawiła się także w smartphonie. Oczywiście, także tu prym wiedzie LG Electronics, Inc. LG Swift 3D to pierwszy na świecie smartphon z technologiami 3D i Glasses Free 3D. Nagrywanie, oglądanie i dzielenie się zawartością w 3D – doświadczyłam tego wszystkiego dziś. Aplikacje pozwalają na prostą, intuicyjną i wygodną obsługę wszystkich tych operacji. Co jednak najważniejsze mimo ostrzeżeń pojawiających się na ekranie smartphona przed wejściem do przestrzeni 3D widać wyraźnie, że w porównaniu z technologiami zastosowanymi na przykład przez Samsunga nawet długie, bo kilkudziesięciominutowe granie w gry w 3D i oglądanie galerii grafiki w 3D nie spowodowało u mnie żadnych dolegliwości w postaci zamazujących się i drgających obrazów czy bólów oczu oraz zawrotów głowy. (Cytaty : Reakcje na oglądanie treści w 3D różnią się w zależności od widza. Zaleca się robienie odpowiednich przerw podczas używania funkcji 3D. Część widzów może doświadczać dyskomfortu. Jeżeli doświadczasz jakichkolwiek symptomów, przerwij używanie funkcji używanie funkcji 3D i nie wznawiaj go dopóki symptomy nie ustąpią. Zaleca się by rodzice skonsultowali się z lekarzem zanim zezwolą dzieciom poniżej 5. roku oglądać treści 3D.)
Mam więcej niż 5 lat więc jutro czeka mnie kolejna porcja zabawy w 3D bez konieczności konsultacji z kimkolwiek.
Maya M. Kowalczyk