10 filmów, które musisz zobaczyć podczas tegorocznego 3. Międzynarodowego Festiwalu Producentów Filmowych REGIOFUN (Katowice, 24-28 października 2012 r.).
Film otwarcia
tytuł oryginalny: Mój rower
reżyseria: Piotr Trzaskalski
scenariusz: Wojciech Lepianka, Piotr Trzaskalski
obsada: Michał Urbaniak, Artur Żmijewski, Krzysztof Chodorowski, Anna Nehrebecka
kraj produkcji: Polska
rok produkcji: 2012
czas trwania: 90 min.
producent: Federico Film
fundusz filmowy: Łódź Film Commission
w cyklu: Pokazy specjalne
Na „Mój rower”, najnowszy film Piotra Trzaskalskiego, czekaliśmy kilka lat. Po sukcesie „Ediego” reżyser nie potrafił odzyskać dawnej formy. I nagle, trochę niespodziewanie, powstaje film, który znów może być sukcesem. Ciepły, urokliwy i nietuzinkowy zarazem. Oto trzy pokolenia mężczyzn (dziadek, ojciec i syn) wyruszają we wspólną podróż, której zarzewiem jest nieoczekiwane porzucenie rodziny przez babkę najmłodszego z nich. Okazuje się oczywiście, że to doskonała okazja, aby się poznać, na nowo zaprzyjaźnić, odpowiedzieć sobie na pytania, gdzie podziała się więź, która kiedyś ich łączyła. Ale nie ma co liczyć na banalne rozwiązania czy przewidywalne zwroty akcji, bo właściwie każdy z nich odbywa swoją własną, wewnętrzną podróż. I jeszcze jedno. Ten film to mistrzowski pokaz umiejętności aktorskich trzech pokoleń – genialnego debiutanta Michała Urbaniaka, młodego Krzysztofa Chodorowskiego, studenta krakowskiej szkoły teatralnej oraz starego wyjadacza Artura Żmijewskiego, który zagrał w „Moim rowerze” rolę swojego życia.
Film zamknięcia
tytuł oryginalny: Pokłosie
reżyseria: Władysław Pasikowski
scenariusz: Władysław Pasikowski
obsada: Maciej Stuhr, Ireneusz Czop, Zbigniew Zamachowski
kraj produkcji: Polska
rok produkcji: 2012
czas trwania: 102 min.
producent: Apple Film Productions
w cyklu: Pokazy specjalne
27.10.2012 g. 20:00
„Pokłosie” w reżyserii Władysława Pasikowskiego długo czekało na realizację i, nim powstało, już obrosło legendą. Determinacja Dariusza Jabłońskiego, producenta filmu, spowodowała, że trudny
i wciąż niejednoznacznie interpretowany temat pacyfikacji Żydów w Jedwabnym, mógł zamienić się w interesujące i wciągające widza kino. Dwóch braci – w tych rolach Mariusz Czop i Maciej Stuhr – krok po kroku odkrywa zawiłą historię swojej rodziny, która nieoczekiwanie splata się z historią Polski. Tą najciemniejszą, z którą nie do końca chcemy się identyfikować, o której chcemy zapomnieć, którą chcemy wymazać. Nie mówią o niej sąsiedzi, tak jak nie mówią żyjący świadkowie tamtych wydarzeń, nasze rodziny i kilka pokoleń Polaków. Nie znajdziemy opisu tych wydarzeń
w podręcznikach historii. Być może dlatego „Pokłosie” to jedna z najbardziej oczekiwanych premier ostatnich kilku lat.
W obsadzie wielu wspaniałych polskich aktorów (m.in. Jerzy Radziwiłowicz, Danuta Szaflarska, Zbigniew Zamachowski). Zdjęcia Pawła Edelmana. Wielkie, prowadzone z rozmachem, wstrząsające kino.
Konkurs
tytuł oryginalny: Baikonur
reżyseria: Veit Helmer
scenariusz: Sergej Ashkenazy, Veit Helmer
obsada: Alexander Asochakov, Marie De Villepin, Sitora Farmonova
kraj produkcji: Niemcy, Rosja, Kazachstan
rok produkcji: 2011
czas trwania: 85 min.
producent: Xverleih
fundusz filmowy: Mitteldeutche Medienforderung
w cyklu: Konkurs filmów pełnometrażowych
„Miłość z księżyca” w reżyserii Veita Helmera to nieco bajkowa i odrealniona historia młodego Kazacha (zwanego pieszczotliwie Gagarinem), który śledzi losy statków kosmicznych wystrzeliwanych przez pobliską stację kosmiczną Bajkonur. W swojej jurcie ma telewizor i skrzętnie notuje informacje dotyczące wszystkich działań. Stara się, bo mieszkańcy jego wioski żyją z tego, co spadnie im z nieba. Nie, nie w przenośni. Dosłownie! Kiedy życie osady toczy się leniwym rytmem (trwają sąsiedzkie wyścigi, kto pierwszy wytropi porzucone odpadki kosmiczne) w kapsule ratunkowej spada na Gagarina… piękna francuska kosmonautka. Nie trudno się domyślić, że od tego momentu życie naszego bohatera zmieni się całkowicie, a że w grę wchodzą uczucia to pojawiają się złamane serca i nieoczekiwanie zmiany akcji. Uroczy, zabawny, wzruszający film, któremu urody dodaje niewątpliwie muzyka Gorana Bregovica.
tytuł oryginalny: Operation Libertad
reżyseria: Nicolas Wadimoff
scenariusz: Jacob Berger, Nicolas Wadimoff
obsada: Antonio Buíl, Laurent Capelluto, Stipe Erceg
kraj produkcji: Francja, Szwajcaria
rok produkcji: 2012
czas trwania: 90 min.
producent: Dschoint Ventschr Filmproduktion AG
fundusz filmowy: Zurcher Filmstiftung
w cyklu: Konkurs filmów pełnometrażowych
„Operation Libertad” Nicolasa Wadimoffa to bardzo ciekawy przykład kina, które odkurza zapomniane fragmenty historii. Szwajcaria, kraj kojarzony ze spokojnym, mieszczańskim trybem życia i niezaprzeczalnym bogactwem, była państwem, którego społeczeństwo w latach 70. buntowało się przeciwko establishmentowi i – na fali echa kontrkulturowego zrywu końca lat 60. – nękane było przez ekstremistów i terrorystów. „Operation Libertad” miało swoją premierę
w Cannes w prestiżowej sekcji Quinzaine des Realisateurs (Directors’ Fortnight). Reżyser, znany dokumentalista, opowiada przedziwną historię szwajcarskich anarchistów, którzy w 1978 roku włamali się do banku, a dziś – po 30 latach – wiodą spokojne, mieszczańskie życie. Ostre, polityczne, inteligentne kino dla widzów poszukujących w kinie czegoś więcej niż tylko rozrywki czy chwilowej fascynacji wizualnej.
Panorama
King Curling
reżyseria: Ole Endresen
scenariusz: Atle Antonsen, Ole Endresen
obsada: Atle Antonsen, Linn Skåber and Ane Dahl Torp
kraj produkcji: Norwegia
rok produkcji: 2012
czas trwania: 90 min.
napisy: Polskie/Angielskie
producent: 4 1/2 Film
fundusz filmowy: Norsk Film Institutt
w cyklu: Panorama RFF (Regionalnych Funduszy Filmowych)
Curling (przesuwanie kamieni po lodzie i zamiatanie drogi przed nimi miotełkami) to dla czterech norweskich panów w średnim wieku poważna sprawa. Jeden z nich – umęczony kłopotami życia codziennego, nieudanym związkiem, nękany depresją, psychozą, lękami i nieustannymi załamaniami psychicznymi – zrywa z ulubionym hobby. Czas mija. Zbliżają się kolejne zawody i po raz kolejny trzeba będzie stawić czoła zajadłym przeciwnikom. Fabuła, w doskonałej norweskiej komedii „King Curling”, nie ma jednak szczególnego znaczenia. Liczy się nastrój, absurdalna i zupełnie oderwana od jakichkolwiek realiów stylizacja, humor i konsekwencja, z jaką reżyser Ole Endresen opowiada swoją kpiącą historię. Niby wszystko jest śmiertelnie poważne, ale przecież życie naprawdę tak nie wygląda! Film to błyskotliwe połączenie sposobu opowiadania braci Cohen z nastrojem „Kuchennych historii” i zupełnie niepodobnym do niczego stylem Norwega. Błyskotliwe, zabawne kino, które swoją premierę miało na festiwalu filmowym w Rotterdamie.
Lilet never happener
reżyseria: Jacco Groen
scenariusz: Jacco Groen
obsada: Sandy Talag, Johanna ter Steege, Timothy Mabalot
kraj produkcji: Holandia
rok produkcji: 2012
czas trwania: 103 min.
napisy: Polskie/Angielskie
producent: Springfilm
fundusz filmowy: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
w cyklu: Panorama RFF (Regionalnych Funduszy Filmowych)
Punktem wyjścia filmu „Lilet never happened” jest historia dziewczynki, która uprawia prostytucję na ulicach Manili, stolicy Filipin. Holenderski reżyser Jacco Groen nie lituje się nad losem bezdomnych dzieci, których świat pokazuje w dość bezlitosny sposób. Chodzi mu raczej o spojrzenie w głąb chorego społeczeństwa, w którym matki sprzedają dziewictwo swoich córek, a ojczymowie wykorzystują swoje dzieci. Co więcej reżyser przyjmuje zachodnioeuropejską perspektywę człowieka, który przyjeżdża do Azji tylko na krótką chwilę i wydaje mu się, że jeszcze może coś zmienić. Stąd świetnie napisana i rewelacyjnie zagrana postać uczącej angielskiego wolontariuszki (Johanna ter Steege), która naiwnie wierzy, że może ingerować w filipińską rzeczywistość
i niespodziewanie dociera do muru, którego nie potrafi sforsować. Jednak od początku do końca jest to opowieść o dziewczynce, która nie może pozostać dzieckiem, ale nie potrafi (i chyba nie powinna) być dorosła. Mocny i bezkompromisowy film, oparty na losach prawdziwej dziewczynki.
Retrospektywa Północnej Nadrenii Westfalii
tytuł oryginalny: Implosion
reżyseria: Sören Voigt
scenariusz: Sören Voigt
obsada: Sven Gielnik, Eye Haidara, Carolina Clemente
kraj produkcji: Niemcy, Hiszpania
rok produkcji: 2011
czas trwania: 88 min.
producent: Karibufilm
fundusz filmowy: Film – und Medienstiftung Nordrhein-Westfalen (NRW)
w cyklu: Retrospektywa NRW (Północnej Nadrenii i Westfalii)
Sören Voight studiował przed laty w łódzkiej szkole filmowej. Nakręcił film, który jest opowieścią
o zderzeniu różnych kultur i różnych światów, różnych sposobów myślenia i różnego postrzegania rzeczywistości. Bohaterem „Implosion” jest nastoletni Niemiec, który na wakacjach w Hiszpanii przypadkowo pomaga nielegalnej uciekinierce z Afryki. Chłopak zabiera ją do swojego luksusowego hotelu, wierząc, że sam fakt, iż jest biały, pozwoli mu zapewnić jej opiekę. Oboje dość naiwnie zresztą sądzą, że mogą wyjechać z Hiszpanii i rozpocząć nowe, zwyczajne życie, jak gdyby nie różnił ich ani wiek, ani pochodzenie, ani status społeczny, ani kultura, w jakiej się wychowali. „Implosion” doskonale wpisuje się w ideę REGIOFUN-u, gdzie chcemy pokazywać filmy powstające w koprodukcji kilku krajów, będące wypadkową zderzania poglądów współtworzących je ludzi.
RegioCannes
tytuł oryginalny: Love
reżyseria: Michael Haneke
scenariusz: Michael Haneke
obsada: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert
kraj produkcji: Austria, Francja, Niemcy
rok produkcji: 2012
czas trwania: 126 min.
producent: Les Films du Losange, Wega Film, X-Filme Creative Pool
w cyklu: Cannes na REGIOFUN
„Miłość” Michaela Hanekego jest jednym z tych filmów, których naprawdę nie wolno przegapić. I to wcale nie dlatego, że został nagrodzony Złotą Palmą w Cannes, zebrał wspaniałe recenzje i zyskał uznanie publiczności. To jeden z najważniejszych obrazów ukazujących ludzi w zderzeniu z nieuchronnością końca.
Haneke jest twórcą wyjątkowym, mistrzem opowiadania spokojnych, leniwych historii, w których pod powłoką banału buzują wszystkie najstraszniejsze ludzkie emocje, uczucia i namiętności. Tym razem dotyka tabu choroby i śmierci. Wypieramy ich istnienie, nie chcemy się przyznać, że nasi bliscy umierają i że sami jesteśmy skazani na nieustanne cierpienie. „Miłość” to studium starości i odchodzenia. Kwintesencja naszych lęków. Kobieta i mężczyzna, którzy przeżyli ze sobą całe życie, muszą zmierzyć się z własną trwogą. Ale – jak to u austriackiego mistrza bywa – nic nie jest tu proste i jednoznaczne. Pewnego dnia ona po prostu zamiera, zastyga. On stara się podołać jej chorobie i cierpieniu, wytrwać w panice przed nieuniknionym. Dwoje wybitnych osiemdziesięcioletnich aktorów Emmanuelle Riva i Jean-Luis Trintignant tworzy opowieść o istocie naszego końca. Arcydzieło.
KLAPS – REGIOFUN dzieciom
tytuł oryginalny: Allez Eddy!
reżyseria: Gert Embrechts
scenariusz: Gert Embrechts
obsada: Jelte Blommaert, Peter Van den Begin, Barbara Sarafian
kraj produkcji: Belgia
rok produkcji: 2012
czas trwania: 100 min.
napisy: polskie/polski lektor
producent: Ciné Cri De Coeur
w cyklu: REGIOFUN dzieciom
Jest rok 1975. W prowincjonalnym, sielankowym miasteczku wraz z rodziną mieszka jedenastoletni Freddy, wielki miłośnik jazdy na rowerze. Jego dotychczasowe życie zostaje wywrócone do góry nogami, kiedy w mieście powstaje pierwszy supermarket. By uczcić jego otwarcie, zostaje zorganizowany wyścig kolarski, a nagrodą dla zwycięzcy będzie spotkanie ze sławnym Eddym Merckxem. Freddie bardzo chce wziąć udział w wyścigu, jednak jego ojciec, miejscowy rzeźnik,