Kiedy?
6-8 czerwca 2013 r.
Gdzie?
Kamień Śląski, Europejskie Centrum Konferencyjne, ul. Parkowa 1
www.filmoznawcy.us.edu.pl
O filmie i mediach rozmawiać będą naukowcy z całej Polski.
Trzy dni, ponad siedemdziesiąt referatów i wystąpień, niezliczona ilość spotkań i poruszanych w rozmowach tematów. Po raz pierwszy w Kamieniu Śląskim odbędzie się Zjazd Filmoznawców i Medioznawców. To spotkanie profesjonalistów – naukowców zajmujących się wiedzą o świecie audiowizualnym, którzy rozmawiać będą m.in. o nowych wyzwaniach badawczych.
Co dzieje się we współczesnym kinie i jak zmieniają się dzisiejsze media? Czy film jeszcze opowiada, czy może już tylko pokazuje? Dlaczego w badaniach filmoznawczych zapomina się o widzu? Co to jest „kultura uczestnictwa” i jaki wpływ ma ona na kino? W jaki sposób odbywa się „recykling mediów”? Czy kamera kłamie – w jaki sposób celebryci funkcjonują dzięki mediom? Jak rysują się perspektywy produkcji i promocji filmowej w kontekście rozwoju środowisk społecznościowych? Czy media stanowią o tożsamości polskiej generacji X? Czy współczesne kino 3D to kreacja, czy może kalkulacja? Te i wiele innych pytań padnie podczas I Zjazdu Filmoznawców i Medioznawców. Z odpowiedziami zmierzą się wszyscy uczestnicy.
Wykłady inauguracyjne wygłoszą: klasyk współczesnego medioznawstwa – profesor Siegfried Zielinski z berlińskiej Akademii der Künste oraz uważana za najwybitniejszą polską filmoznawczynię – profesor Alicja Helman z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wszystkie wystąpienia zgrupowane zostały przez organizatorów w pięć paneli tematycznych, a każdy z nich odbywać się będzie pod kuratelą kadry profesorskiej. Ich problematyka obejmie odpowiednio Historię filmu i kina (panel pierwszy), Metodologie i teorie audiowizualności dzisiaj (panel drugi), Nowe media – nowe wyzwania badawcze (panel trzeci), Ruchome obrazy w perspektywie antropologicznej (panel czwarty) oraz Varia (panel piąty).
Film i media – przeszłość i przyszłość to temat przewodni trzydniowego spotkania, którego pomysłodawcą i spirytus movens jest prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź, Kierownik Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego i Przewodniczący Rady Programowej Zjazdu. Organizatorem przedsięwzięcia jest Uniwersytet Śląski w Katowicach w partnerstwie z Narodowym Centrum Kultury, przy współpracy m.in. ze Stowarzyszeniem Inicjatywa oraz Instytucją Filmową SILESIA FILM, współfinansowanie zapewnił Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Szczegółowy program I Zjazdu Filmoznawców i Medioznawców
Czwartek, 6 czerwca
17.30 wykład prof. dr. Siegfrieda Zielinskiego (Akademie der Künste, Berlin): On Genealogy of Mediathinking (wykład w jęz. angielskim)
18.30 wykład prof. dr hab. Alicji Helman (prof. em. Uniwersytetu Jagiellońskiego): Filmoznawstwo – wczoraj, dziś, jutro
Piątek, 7 czerwca
10.00-12.00 sesja plenarna:
dr hab. Krzysztof Kornacki, prof. Uniwersytetu Gdańskiego, dr hab. Piotr Zwierzchowski, prof. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Metodologiczne problemy badania kina PRL-u
prof. dr hab. Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Przełom nowofalowy po pół wieku
prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź (Uniwersytet Śląski w Katowicach), Kino designu
prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński (Uniwersytet Łódzki), Paradygmat sztuki nowych mediów
12.15-14.15 obrady 1 (w 4 równoległych panelach)
Panel 1: HISTORIE FILMU I KINA | przewodniczą: prof. dr hab. Małgorzata Hendrykowska (UAM), prof. dr hab. Tadeusz Lubelski (UJ)
dr hab. Tomasz Kłys, prof. UŁ, Panoptykony, dyspozytywy, ekrany: media i reprezentacje mediów w filmach Fritza Langa
dr Andrzej Dębski (Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich Willy’ego Brandta UWr), Wczesne kino jako spektakl
mgr Michał Pabiś-Orzeszyna (UŁ), Opowiadać czy pokazywać? „Nowa historia filmu” jako wyzwanie dla dydaktyki i komunikacji naukowej
Panel 2: METODOLOGIE I TEORIE AUDIOWIZUALNOŚCI DZISIAJ| przewodniczą: prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź (UŚ), prof. dr hab. Mirosław Przylipiak (Akademia Pomorska w Słupsku)
dr hab. Barbara Lena Gierszewska, prof. UJK w Kielcach, Filmoznawcy wśród medioznawców. (Refleksje z lektur polskich politologów i prasoznawców)
dr hab. Małgorzata Radkiewicz (UJ), Reprezentacje tożsamości w świetle wybranych „neo” i „post” teorii
prof. dr hab. Eugeniusz Wilk (UJ), Czy teoria (filozofia) filmu jest nam koniecznie potrzebna? Na marginesie lektury tekstów Agambena
dr hab. Piotr Zawojski (UŚ), Teoria obrazu z ducha nauki o obrazie się wyłaniająca
Panel 3: NOWE MEDIA – NOWE WYZWANIA BADAWCZE | przewodniczą: prof. dr hab. Wiesław Godzic, prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński
dr Anna Nacher (UJ), Geomedia: mapowanie dynamiczne a kryzys reprezentacjonizmu
dr Maciej Ożóg (UŁ), Media taktyczne – zamknięta historia, niedokończony projekt czy aktualna alternatywa?
mgr Michał Gulik (UJ),dr Samuel Nowak (Zakład Antropologii Społecznej, UJ), Pożegnanie z gender/querr? Teoria aktora–sieci a feministyczne badania nad mediami
dr Dagmara Rode (UŁ), Feministyczne interwencje. Media alternatywne w polskim ruchu feministycznym
dr Marek Pieniążek (UP im. KEN w Krakowie), Wirtualizacja sceny współczesnej, czyli ku transmedialnej antropologii teatru
Panel 4: RUCHOME OBRAZY W PERSPEKTYWIE ANTROPOLOGICZNEJ | przewodniczą: prof. dr hab. Marek Hendrykowski (UAM), dr hab., prof. UWr Tadeusz Szczepański
dr hab. Karina Banaszkiewicz (UŚ), Teoria, praktyka i antropologizowanie w badaniach nad audiowizualnością. Wokół paradygmatu Foucault–Deleuze
dr Paulina Kwiatkowska (UW), Historia i teoria filmowego spotkania
dr hab. Krzysztof Kozłowski, prof. UAM, Archeologia nowych mediów – estetyka maila
15.30-17.30 obrady 2 (w 4 równoległych panelach)
Panel 1: HISTORIE FILMU I KINA | przewodniczą: prof. dr hab. Małgorzata Hendrykowska (UAM), prof. dr hab. Tadeusz Lubelski (UJ)
dr Barbara Kita (UŚ), „Historie kina” – historia XX wieku, metodologia sztuki i teoria kina
dr Sebastian Jagielski (UJ), Kanon filmowy a teoria queer
dr Sylwia Kołos (UMK w Toruniu), O teraźniejszości i przyszłości filmu biograficznego
Panel 2: METODOLOGIE I TEORIE AUDIOWIZUALNOŚCI DZISIAJ | przewodniczą: prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź (UŚ), prof. dr hab. Mirosław Przylipiak (Akademia Pomorska w Słupsku)
dr Konrad Klejsa (UŁ), Badanie widowni – zapomniany kierunek badań nad filmem
dr Agnieszka Nieracka (UŚ), Remaki jako praktyki (nie tylko intertekstualne)
dr hab. Bogusław Skowronek, prof. UP, Medioznawstwo i lingwistyka transdyscyplinarne. O nową metodologię badań
mgr Łukasz Biskupski (SWPS w Warszawie), Badanie wczesnej kultury filmowej na ziemiach polskich z perspektywy Nowej Historii Kina: refleksje metodologiczne
Panel 3: NOWE MEDIA – NOWE WYZWANIA BADAWCZE | przewodniczą: prof. dr hab. Wiesław Godzic, prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński
dr hab. Marek Sokołowski, prof. UWM, Społeczeństwo według paradygmatu Web.2
dr Patryk Gałuszka (UŁ, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny), Finansowanie społecznościowe jako nowe wyzwanie badawcze dla nauk o mediach
dr Blanka Brzozowska (UŁ), Perspektywy produkcji i promocji filmowej w kontekście rozwoju środowisk społecznościowych
dr Paweł Sołodki (Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania w Łodzi), „Crowdsourcing” jako nowa forma wiedzy zbiorowej. Przyczynek do badań na przykładzie prac filmowych Life in a Day (2011) oraz Britain in a Day (2012)
Panel 4: RUCHOME OBRAZY W PERSPEKTYWIE ANTROPOLOGICZNEJ | przewodniczą: prof. dr hab. Marek Hendrykowski (UAM), dr hab., prof. UWr Tadeusz Szczepański
dr hab. Katarzyna Citko (Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Pedagogiki i Psychologii), Terapeutyczne właściwości i możliwości wykorzystania filmu
dr Małgorzata Kozubek (UWr), Filmoterapia w obszarze kultury terapeutycznej
dr hab. Piotr Skrzypczak (UMK w Toruniu), Aktor jeszcze, czy już performer? O perspektywach sztuki aktorskiej w mediach XXI wieku
17.45-19.45 obrady 3 (w 4 równoległych panelach)
Panel 1: HISTORIE FILMU I KINA | przewodniczą: prof. dr hab. Małgorzata Hendrykowska (UAM), prof. dr hab. Tadeusz Lubelski (UJ)
dr hab. Piotr Sitarski, prof. UŁ, Opanować wideo-żywioł. Wideo w polskiej kulturze filmowej lat osiemdziesiątych XX wieku
dr Elżbieta Durys (UŁ), Dyskurs męskości w amerykańskim popularnym kinie policyjnym
dr Kamila Żyto (UŁ), Od kina ‘noir’ do ‘neo-noir’ – bezdroża i ślepe zaułki w historii filmu
dr hab. Arkadiusz Lewicki (UWr), Analiza box-office’ów jako narzędzie badań filmoznawczych
Panel 2: METODOLOGIE I TEORIE AUDIOWIZUALNOŚCI DZISIAJ| przewodniczą: prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź (UŚ), prof. dr hab. Mirosław Przylipiak (Akademia Pomorska w Słupsku)
dr Mirosław Filiciak (SPWS w Warszawie), Z marginesów do centrum: nieformalne i „niewłaściwe” użycia filmu
dr Ewa Fiuk (UJ, Wydział Filozoficzny, Instytut Pedagogiki), Film-, tele-, popopera – sztuka widowiskowa na styku mediów
prof. dr hab. Tadeusz Miczka (UŚ), Kinowość w „kulturze uczestnictwa”. Praktyki – teorie – diagnozy
dr Jakub Zajdel (UŚ), Amalgamat audiowizualny
dr Marta Kosińska (UAM, Instytut Kulturoznawstwa), Historyczno-kulturowa analiza performatywnej sprawczości artystycznego obrazu filmowego
Panel 3: NOWE MEDIA – NOWE WYZWANIA BADAWCZE | przewodniczą: prof. dr hab. Wiesław Godzic, prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński
prof. dr hab. Wiesław Godzic (SWPS w Warszawie), Czy kamera kłamie? Celebryci i media
dr Magdalena Kamińska (UAM, Instytut Kulturoznawstwa), Folklor internetowy – hipoteza, iluzja, zagrożenie czy rzeczywistość?
dr hab. Agnieszka Ogonowska, prof. UP (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie), Formaty medialne jako przykład zjawiska adaptacji kulturowej
mgr Małgorzta Major (UG), Nowe media jako kanał poszerzający możliwości recepcji i partycypacji w zjawiskach kultury popularnej
dr Anna Ślósarz (UP im. KEN w Krakowie), Nowe media jako ideologiczne wyzwanie dla posttradycyjnej edukacji
Panel 4: RUCHOME OBRAZY W PERSPEKTYWIE ANTROPOLOGICZNEJ | przewodniczą: prof. dr hab. Marek Hendrykowski (UAM), dr hab., prof. UWr Tadeusz Szczepański
dr hab. Krzysztof Loska, prof. UJ, Aporie wielokulturowości – kino mniejszości etnicznych
dr hab. Iwona Sowińska (Instytut Kultury UJ), Nie graj już, Cyganie. Przemiany filmowego wizerunku Romów
dr Artur Duda (UMK), Teatr w świecie mediów – performans jako żywe medium ludzkie
Sobota, 8 czerwca
10.00-12.00 obrady 4 (Varia)
Panel: VARIA | przewodniczą: dr hab. Barbara Lena Gierszewska (prof. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach), prof. dr hab. Eugeniusz Wilk (UJ)
mgr Michał Rauszer (UŚ, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji), Predator „n’ existe pas”. Antropologia kina popularnego lat osiemdziesiątych
dr Monika Bator (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach), Krytyka filmowa Stefanii Heymanowej na tle powojennych strategii krytycznych
dr Urszula Tes (Akademia Ignatianum w Krakowie), Bohater zbiorowy w twórczości Ireny Kamieńskiej
mgr Grzegrz Wójcik (UP im. KEN w Krakowie), Mediatyzacja jako istotny komponent tożsamości polskiej generacji X na przykładzie wybranych filmów
mgr Jakub Ryszkiewicz (SWPS w Warszawie), Historia czy teraźniejszość – obraz kryzysu w amerykańskich serialach telewizyjnych
dr Aleksandra Drzał-Sierocka (SWPS w Warszawie), Opowieści ugotowane, czyli status „food film” w perspektywie semantyczno-syntaktyczno-pragmatycznej teorii gatunku Ricka Altmana
12.15-14.15 obrady 5 (Varia)
Panel: VARIA | przewodniczą: dr hab. Barbara Lena Gierszewska (prof. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach), prof. dr hab. Eugeniusz Wilk (UJ)
mgr Paulina Haratyk (UJ), „Found footage”. Pomiędzy awangardą a filmem amatorskim
mgr Anastasia Nabokina (UJ), Fotografia tańca i awangarda filmowa
mgr Alicja Myśliwiec (UJ), Drugie życie Polskiej Kroniki Filmowej – w kinie i poza filmem
mgr Małgorzata Choczaj (UAM), Społeczna historia mediów według Petera Burke’a