UPS – firma przyszłości

 IMG_1079UPS dostarcza … modę. Firma UPS od wielu lat jest partnerem firm z branży odzieżowej, tekstylnej i towarów luksusowych. Wspiera projekty modowe nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale podejmuje także współpracę z projektantami z Belgii, Francji, Niemiec, Włoch i Polski. Motywem przewodnim wszystkich projektów jest artystyczna interpretacja korporacyjnych barw UPS oraz uniformu kurierów. W tym roku na terenie naszego kraju zrealizowano projekt UPS à la mode’, podczas którego do współpracy zaproszono znaną polską projektantkę Anię Kuczyńską. Zapraszam do lektury wywiadu z panem Grzegorzem Urbanem, dyrektorem ds. marketingu UPS Polska.

Maya Kowalczyk: Skąd pomysł by firma logistyczna taka jak UPS zaangażowała się w projekt modowy ?

IMG_1108_1Grzegorz Urban, dyrektor ds. marketingu UPS Polska: To nie pierwszy nasz projekt modowy, współpracę z projektantami rozpoczęliśmy w 2003 roku w Stanach Zjednoczonych, a od 2005 r. także w Europie. Styl i elegancja to cechy naszej firmy, dlatego w sposób naturalny skierowaliśmy swoje zainteresowanie w kierunku branży związanej z modą. Robimy to także z myślą o klientach, dla których ważne jest kto i w jaki sposób dostarcza im przesyłki. Aby pokazać wartość dodaną UPS, zaczęliśmy realizację różnych projektów. Przykładowo we Włoszech projektanci Alessandro Consiglio i Giovanni Cavagna wykonali dla nas suknie inspirowane typowym mundurem UPS. W latach 2007 i 2008 w Polsce realizowaliśmy konkursy dla młodych projektantów. Rok później taki konkurs był zorganizowany w Londynie.

Skąd w tym roku pomysł na projekt związany z torebkami ?

Pomyśleliśmy, że kobiety noszą niesamowicie dużą ilość przedmiotów i nieustannie się przemieszczają czyniąc to zawsze ze stylem i elegancją. Jest w tym coś podobnego do UPS. W naszej firmie dostarczamy codziennie miliony przesyłek i również staramy się to robić w dobrym stylu – nasi kurierzy zawsze wyglądają schludnie i estetycznie. Stąd powstał pomysł na zaprojektowanie funkcjonalnej i pięknej torebki damskiej. Rozpoczęliśmy od przeprowadzenia badań sondażowych wraz z instytutem ‘Homo Homini’. Pytaliśmy Polki jakie cechy torebki są według nich najbardziej pożądane i co w torebkach jest największą wadą. Na bazie wyników tych badań ogłosiliśmy w magazynie ‘Viva!’ konkurs na opis idealnej torebki. Wybraliśmy najciekawsze pomysły – miedzy innymi Pani opis torebki dla businesswoman i zaprosiliśmy do współpracy Anię Kuczyńską.

Dlaczego wybrano właśnie Anię Kuczyńską ?

Jej specyficzny styl łączący minimalizm, prostotę ze stylową elegancją to jest właśnie to co chcielibyśmy uchwycić w projektach tych torebek. Dając jej informacje w postaci wyników badań oraz pomysły laureatek na ‘torbę idealną’ poprosiliśmy ją o zaprojektowanie trzech torebek o różnej funkcjonalności. Dziś właśnie odbędzie się wielki pokaz, podczas którego chcemy pokazać kolekcję stworzoną w ramach tego projektu. W międzyczasie, dla uzupełnienia, zorganizowaliśmy warsztaty projektowania torebek. Dlatego właśnie dzisiaj znajdujemy się w Centrum Cybernetyki, gdzie trwają trzydniowe warsztaty, a ich uczestnicy pracują w zespołach nad projektami torebek.

Od dwóch dni pracuję nad kolekcją torebek w jednym z nich. Temat torebek pojawia się ostatnio nie tylko w aspekcie modowym i estetycznym, ale także w kontekście socjologicznym. Mam tu na myśli artykuł ‘Body Language: How You Hold Your Bag Says A Lot About You’ autorstwa Lynn Yaeger, który ukazał się w marcowym magazynie ‘Vogue’. Materiał ten traktuje o sposobie w jaki modelki noszą torebki w trakcie pokazów. Czy Państwa kurierzy również mają określone procedury noszenia przesyłek ?

Tak. Każda część pracy kuriera począwszy od takich czynności jak ładowanie, potem rozładowywanie, sposób czy kolejność wykonywania poszczególnych czynności – wszystko to jest mierzone i optymalizowane.

Czy dotyczy to także sposobu noszenia ładunku ?

Tak, oczywiście. Obok stylu i elegancji w UPS bardzo ważne jest przede wszytkim bezpieczeństwo – m.in.i bezpieczeństwo kuriera na drodze oraz podczas podnoszenia i przenoszenia przesyłek. Wszystkie te elementy staramy się optymalizować przy zachowaniu wysokiej jakości serwisu, tak aby przesyłka dotarła do klienta w nienaruszonym stanie, a kurierowi pracowalo się bezpiecznie i efektywnie.

Słyszałam bardzo ciekawe historie związane z logo Państwa firmy … .

Dbałość o logo w UPS jest szczególna. Mamy zaawansowane procedury związane z zastosowaniem logo w zewnętrznych i wewnętrznych materiałach. Różne wersje logo UPS są stosowane zależnie od okoliczności, np. z okazji Olimpiady 2012 w Londynie, której UPS jest sponsorem, powstała specjalna wersja logotypu. Stworzyliśmy także wyjątkowe logo dla firm korzystających z usług ekologicznych UPS.

Proszę opowiedzieć więcej o tych usługach ekologicznych.

Jeżeli klient chce zneutralizować wpływ transportu swojej paczki na środowisko naturalne to może to uczynić poprzez uiszczenie specjalnej dopłaty do ceny przesyłki, którą to opłatę UPS wpłaci na fundusz inwestujący w ekologię.

Bardzo podoba mi się Państwa firmowy odcień brązu. Czy wiąże się z nim jakaś szczególna historia ?

Korzenie firmy są amerykańskie i w Stanach Zjednoczonych od barw firmowych UPS zyskał przydomki ‘Big Brown’ czy ‘Brown Company’. Firma jest mocno kojarzona z tym właśnie kolorem.

UPS to pierwsza firma kurierska …

Tak. Firma powstała ponad 100 lat temu w Seattle. Potem rozrastała się w całych Stanach. Stosunkowo wcześnie, bo już w I połowie XX w., wprowadziła jednolite umundurowanie kurierów w tym właśnie firmowym kolorze brązowym, który obecnie jest jej symbolem. Miało to bardzo ciekawy wydźwięk, a mianowicie kurierzy UPS byli wpuszczani do klientów frontowymi drzwiami, podczas gdy inni kurierzy i dostawcy musieli wchodzić od tyłu.

Ja też wpuszczam kurierów UPS frontowymi drzwiami.

Teraz to jest powszechnie przyjęte, ale dawniej bywało inaczej.          

Wiem, że Państwa firma chętnie angażuje się w projekty CSR czy to w sferze ekologicznej czy społecznej.

UPS charakteryzuje bardzo poważne podejście do ‘Corporate Social Responsibility’ (dop. Społeczna Odpowiedzialność Biznesu). Często i chętnie współpracujemy ze społecznościami lokalnymi, UPS prowadzi też własną fundację, która przeznacza znaczne sumy pieniężne na pomoc charytatywną w wielu krajach. Równocześnie Fundacja UPS promuje wolontariat pracowniczy – przekazanie grantu jest zawsze poprzedzone wykonaniem pracy przez pracowników UPS na rzecz danej organizacji. Naszym celem jest aktywizacja lokalnych społeczności, a nie przekazywanie samych pieniędzy. Bardzo się cieszymy, że wolontariat w Polsce z roku na rok jest coraz bardziej popularny.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała : Maya Kowalczyk

O UPS :

UPS jest globalnym liderem w dziedzinie logistyki, oferującym szeroki asortyment rozwiązań, w tym przewóz przesyłek i frachtu, obsługę handlu międzynarodowego oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii, umożliwiając bardziej wydajne zarządzanie w świecie biznesu. UPS prowadzi działalność w ponad 220 krajach i terytoriach na całym świecie doręczając dziennie 15,6 miliona paczek. Przychody za 2010 rok wyniosły 49,6 miliarda USD, przy całkowitym rocznym wolumenie 3,9 miliardów paczek i dokumentów.

PUNKTY DOSTĘPU                  50 (centra UPS, punkty MBE, Punkty Obsługi Klienta)

CENTRA OPERACYJNE            36 (obsługa paczek), 2 SCS (obsługa frachtu)

FLOTA DORĘCZENIOWA          Ponad 1,900 (pojazdy podwykonawców)

OBSŁUGIWANE LOTNISKA      Warszawa i Pyrzowice (Katowice)

OFEROWANE USŁUGI             UPS Express Plus®, UPS Express®, UPS Express Saver®, UPS Standard®, UPS Expedited, Przesyłki Zwrotne UPS®, Przesyłka za Pobraniem UPS, Skonsolidowane Usługi Odpraw Celnych i Rozwiązania Wysyłkowe Online, UPS Today Express®, UPS Today Express Saver®, UPS Today Standard®, UPS Today Dedykowany Kurier®, UPS Express Paletowy, UPS Standard Paletowy. Planowanie i zarządzanie łańcuchem dostaw, Logistyka i Dystrybucja, Transport i Fracht (Powietrzny, Morski i Lądowy), Międzynarodowe zarządzanie handlem (uwzględniając obsługę celną), Zintegrowane zarządzanie logistyką.

UPS współpracuje ze światem mody od lat. Na całym świecie realizuje projekty, podobne do polskiego, wpierające młode talenty i podkreślające przywiązanie firmy do oferowania innowacyjnych rozwiązań w transporcie dla świata mody i dóbr luksusowych. Więcej o tym można przeczytać na stronie internetowej http://www.pl.upsalamode.com/

 

 

 

Leave a Comment