Zmiany pokoleniowe w rodzinnym biznesie

Sukcesja w Delia Cosmetics

W zarządach polskich przedsiębiorstw coraz częściej następują zmiany pokoleniowe. Właścicieli familijnych przedsiębiorstw, z których większość została założona w latach 80-tych i 90-tych, w naturalnym procesie sukcesji zastępują młodsi członkowie rodziny. Firma Delia Cosmetics, polski producent kosmetyków z 15-letnim doświadczeniem także przygotowuje się do przejęcia przez sukcesora. Założyciela i prezesa firmy dr Józefa Szmicha  zastąpi syn Karol Szmich.

 

 

 

Planowana sukcesja firmy to proces trwający od około pięciu lat w małych przedsiębiorstwach do nawet 7-10 lat w dużych firmach. Postrzegana jest przez przedsiębiorców jako naturalne i spontaniczne przekazanie zarządzania. Jednak większość z nich jest świadoma tego, że udana sukcesja powinna zostać poprzedzona odpowiednimi, rozłożonymi w czasie przygotowaniami.[1]

Sukcesja może stać się coraz częstszym trendem w polskim sektorze MMSP, ponieważ firmy rodzinne stanowią aż 36% wszystkich małych i średnich przedsiębiorstw, a znaczna ich część funkcjonuje na rynku od 10-15 lat.[2] Polska mimo znaczącej liczby rodzinnych firm ciągle odbiega od światowych statystyk – rodzinne biznesy stanowią aż 75% firm w Europie, 60% spółek publicznych w USA i aż 95% wszystkich przedsiębiorstw w Ameryce Łacińskiej.
Z rodzinnych interesów powstały silne i duże marki światowe m.in. Ikea, BMW, Carrefour czy Michelin.[3]

Na sukcesję w najbliższej przyszłości postawił także polski producent kosmetyków, firma Delia Cosmetics. Założyciel i prezes firmy dr Józef Szmich przygotowuje rodzinny biznes, którym kieruje od 15 lat, do przejęcia przez syna Karola Szmicha. Przyszły sukcesor początkowo zdobywał doświadczenie w międzynarodowej firmie consultingowej, jednak ostatecznie postanowił związać swoją przyszłość z rodzinnym przedsiębiorstwem i przejąć stery nad dziełem rodziców.

Potrzebowałem czasu aby dojrzeć do tej decyzji. Jednak po latach pracy w Delia Cosmetics, jestem przekonany, że mój wybór jest słuszny. Cieszę się, że będę mógł uczestniczyć w dalszym rozwijaniu rodzinnego biznesu, funkcjonującego na polskim rynku już ponad 15 lat, jednocześnie poszerzając swoje doświadczenie – mówi przyszły prezes Delia Cosmetics.

Sukcesja firmy Delia Cosmetics i związane z nią procesy wewnętrzne mają już miejsce od kilku miesięcy. Procedura wraz z całkowitym przekazaniem sterów nad rodzinnym biznesem powinna zakończyć się w ciągu kilku najbliższych lat. Jednocześnie dotychczasowy prezes dr Józef Szmich, nadal będzie aktywnie zaangażowany w pracę i rozwój firmy, wspierając syna w kluczowych działaniach.

***

Delia Cosmetics polski producent kosmetyków z ponad 15-letnim doświadczeniem, posiadający niezwykle bogate portfolio kosmetyczne oraz ugruntowaną pozycję na rynkach zagranicznych w ponad 40 krajach na całym świecie. Firma specjalizuje się w produkcji kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, koloryzacji i pielęgnacji włosów oraz kosmetyków do makijażu i paznokci. Sukces rynkowy marki potwierdzony jest licznymi prestiżowymi nagrodami branżowymi.


 

[1]              Błaszczak A., Rodzinne firmy przed zmianą warty; http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1062235.html

[2]              Sikorski P., Problem sukcesji w firmach rodzinych; http://www.een.org.pl/index.php/dzialalnosc-gospodarcza—spis/page/3/articles/problem-sukcesji-w-firmach-rodzinnych-3661.html

[3]              Szaleniec M., Firmy rodzinne – czy mają przyszłość?, www.nbporta.pl 05.10.2009

Leave a Comment