Jej historia rozpoczęła się banalnie, bardzo zwyczajnie, lecz z czasem przekształciła się w legendę. Mowa o Mary Kay Ash, twórczyni jednej z największych korporacji kosmetycznych świata.
‘Jej historia rozpoczęła się banalnie, bardzo zwyczajnie, lecz z czasem przekształciła się w bajkę’, opowiadała podczas konferencji ‘Współczesna kobieta sukcesu’ zorganizowanej przez Regionalną Izbę Gospodarczą w Katowicach o Mary Kay Ash, Niezależna Dyrektor polskiej filii firmy Mary Kay Cosmetics, Joanna Janus.
May Kay Ash ( 12.5.1918 r. – 22.11.2001 r. ) urodziła się w Hot Wells w Texasie jako Mary Kathlyn Wagner. Była najmłodszym dzieckiem Luli Vember Wagner z domu Hastings i Edwarda Alexandra Wagnera. Gdy była jeszcze dzieckiem jej ojciec zachorował na gruźlicę. Matka, aby utrzymać rodzinę pracowała 14 godzin na dobę jako kierowniczka restauracji, zaś mała Mary Kay musiała przejąć obowiązki domowe i opiekować się chorym ojcem. Choć była bardzo dobra uczennicą rodziców nie było stać na opłacenie jej studiów. Po śmierci ojca w bardzo młodym wieku musiała stać się niezależna finansowo. Było to tym trudniejsze, iż na południu Stanów Zjednoczonych do dziś panuje system patriarchalny, a temat równouprawnienia kobiet jest nadal tematem dyskusyjnym. Jak każda młoda kobieta marzyła by wyjść za mąż i założyć rodzinę. Jej marzenia spełniły się dość szybko, bo w wieku 17 lat w roku 1935 po ukończeniu szkoły średniej wyszła za mąż za dziennikarza z Houston Benjamina Rogersa. Aby móc wraz z mężem i trójką dzieci wyprowadzić się z domu rodziców podjęła pracę jako akwizytorka książek z zakresu psychologii wieku dziecięcego. W ciągu pierwszych 6 miesięcy pracy sprzedała książki za więcej niż 25 000 $. Okazało się, że posiada duże zdolności handlowe. Po wybuchu II wojny światowej Benjamin Rogers został powołany do wojska. Jej małżeństwo zaczęło się rozpadać. Do rozwodu doszło jednak dopiero w roku 1945, gdy powrócił do domu. Przeprowadziwszy się do Dallas podjęła pracę na pół etatu jako przedstawiciel handlowy w Stanley Home Products. Pracowała bardzo ciężko. Pomagały jej dzieci, które podczas weekendów pakowały zamówione przez klientów towary, aby mama miała dla nich nieco wolnego czasu. Do jej zadań należało organizowanie demonstracji produktów w domach klientek. Firma Stanley Home Products organizowała seminaria i konkursy dla sprzedawców. Gdy pewnego razu zobaczyła jak prezes wręcza jednej z wyróżnionych osób torebkę z aligatora postanowiła zostać Królową Sprzedaży. Następnego roku korona należała już do niej, lecz nagrodą była niestety nie wymarzona torebka ze skóry aligatora a latarka wędkarska. Zupełnie męski prezent.
W wieku 27 lat zaoszczędziła już tyle pieniędzy, że było ją stać nawet na rozpoczęcie programu przygotowującego na studia medyczne na University of Houston. Wkrótce jednak całkowicie pochłonęła ją kariera handlowa. Co tydzień wypisywała mydłem na łazienkowym lustrze aktualne normy handlowe. Mimo sukcesu finansowego, licznych nagród, talentu marketingowego i interpersonalnego Mary czuła się niedoceniana.
W 1952 r. podjęła pracę na stanowisku dyrektora ds. sprzedaży w World Gift Company. Odpowiedzialna była za rozszerzenie rynku zbytu firmy na całe Stany Zjednoczone. Po 10 latach pracy odeszła z firmy na znak protestu, iż to mężczyzna zatrudniony początkowo jako jej asystent, a nie ona sama, otrzymał awans i wynagrodzenie równe jej dwóm pensjom. W akcie rozpaczy odeszła z firmy. W wywiadzie jakiego udzieliła wkrótce potem magazynowi ‘Texas Monthly’ stwierdziła, iż jej szefowie w ogóle nie wierzą, że kobiety mają mózgi i, że zdolne są cokolwiek zdziałać. Postanowiła napisać książkę o problemach pracujących kobiet. Pracę nad nią rozpoczęła od sporządzenia dwóch list. Pierwsza zawierała opis jej pozytywnych doświadczeń z firm, w których pracowała. Druga zaś była listą przeszkód, które udało się jej dotychczas pokonać. W ten oto sposób narodziła się idea stworzenia firmy kosmetycznej, która miałaby dawać kobietom to czego brakowało w 25 – letniej karierze samej Mary Kay. Chodziło nie tylko o niezależność finansową, ale również o , motywację, uznanie oraz możliwość robienia kariery na równi z mężczyznami. ‘Nawet mierna idea, lecz wzbudzająca entuzjazm jest lepsza od najwspanialszej koncepcji, która nikogo nie inspiruje’, mawiała o swym biznes planie.
Jedna z jej przyjaciółek miała ojca garbarza. Miał 88 lat i był bardzo miłym panem z licznymi zmarszczkami na twarzy. Zawsze jednak zastanawiało ja dlaczego jego ręce są tak gładka. Okazało się, że jego hobby była hodowla pszczół i sam opracował sobie recepturę kremu, który mu te ręce wygładzał. Odkupiła od niego pełną recepturę i tak firma, którą miała założyć miała pierwszy produkt do sprzedaży. Krem ten do dziś jest w ofercie firmy Mary Kay. Jest to Nocny Krem Zmiękczający Skórę. Musiała jednak wymyślić coś by odróżnić się od konkurencji. Chodziło głównie o istniejącą wówczas od 77 lat na rynku amerykańskim firmę Avon. Postanowiła, że domeną Mary Kay będą kosmetyki pielęgnacyjne, a jej konsultantki będą sprzedawać nie w oparciu o katalog, ale poprzez tak zwane ‘Spotkania kosmetyczne’. Na spotkaniach mogło spotykać się maksymalnie 5 – 6 pań by każdą z nich można było zająć się indywidualnie.
Mary Kay wprowadziła swój biznes plan w życie mając do dyspozycji zaledwie 50 metrowy lokal na przedmieściach Dallas i 5 000 $. W piątek 13 września 1963 r. miesiąc po śmierci drugiego męża Georga Hallenbecka, rozpoczęła działalność Mary Kay Cosmetics. Wraz z synem Richardem i dziewięcioma konsultantkami otworzyła w Dallas firmę znaną wówczas jako ‘Beauty by Mary Kay’ (pol. ‘Piękno według Mary Kay’). ‘Mimo, że firma nosi moje imię to z pewnością będzie żyła swoim życiem’, powiedziała wówczas Mary Kay. Jej innowacyjne podejście polegające na sprzedaży produktów poprzez sieć niezależnych konsultantek – pośredniczek handlowych okazało się strzałem w dziesiątkę.
Przedsięwzięcie pod nazwą Mary Kay Cosmetics natychmiast odniosło ogromny sukces. W roku 1964 jako jedna z pierwszych firm kosmetycznych na świecie wprowadziła na rynek pełną linię kosmetyków dla mężczyzn.
Już po trzech latach działalności obrót firmy wynosił 1 000 000 $. W tym samym czasie Mary Kay po raz trzeci wyszła za mąż poślubiając Mela Asha. W roku 1968 Mary Kay Cosmetics, Inc. zaczęła oferować akcje na rynku pozagiełdowym. Osiem lat później firma została odnotowana na giełdzie nowojorskiej. Mary Kay stała się pierwszą kobieta prezesem, która wprowadziła swą firmę na Wall Street. W latach 1973 – 1983 wartość firmy wzrosła o 670 %. Jak mówiła sama Mary Kay każdy przedsiębiorca, który odnosi sukcesy jest nieuleczalnym optymistą. W roku 1985 Mary Kay Cosmetics, Inc. ponownie stała się własnością prywatną Mary Kay Ash i jej syna Richarda Rogersa, który obecnie pełni funkcję przewodniczącego zarządu oraz dyrektora generalnego Mary Kay. Bardzo zależało jej by założona przez nią firma była firmą rodzinną.
Firma Mary Kay zaczęła podbijać rynki światowe otwierając w roku 1971 filię w Australii. Siedem lat później otwarto kanadyjski oddział firmy. Dziś firma obecna jest z ponad 200 produktami na 37 rynkach światowych. Firmowym kolorem Mary Kay jest różowy albowiem zdaniem Mary Kay różowe opakowania najlepiej pasowały do białych, w większości, wówczas amerykańskich łazienek.
Po dziś dzień wiodącą filozofią firmy jest ‘Złota Reguła’: „ Czyń wobec innych tak jak chcesz, aby oni postępowali wobec ciebie’. Innymi obowiązującymi w Mary Kay Cosmetics zasadami są:
-
‘Po pierwsze Bóg, po drugie rodzina, po trzecie kariera’. Według Mary Kay kariera nie jest celem samym w sobie, lecz środkiem wyrazu niezbędnym do osiągnięcia harmonii w życiu.
-
‘Społeczność’. W każdy poniedziałek zespoły konsultantek spotykają się by wspierać i uczyć się wzajemnie.
-
‘Sukces finansowy’. Każda z niezależnych konsultantek jest pośredniczką handlową. Działa zgodnie z rytmem i rozkładem zajęć, który najlepiej pasuje do jej indywidualnego rytmu życia. Jest przecież żoną, matką i kobietą a dopiero potem businesswoman.
-
‘Samorealizacja’. Oprócz pieniędzy Mary Kay oferuje swym pracownicom poczucie pewności siebie, respektu dla samych siebie oraz poczucie własnej wartości.
System motywacyjny firmy został stworzony z myślą o kobietach. Co roku najlepsze konsultantki otrzymują nagrody – m.in. futra z norek, pierścionki z diamentami, wczasy w 5-cio gwiazdkowych hotelach, perłoworóżowego Cadillaca oraz złote broszki z diamentami w kształcie trzmiela. Broszki te nieodparcie przywodzą na myśl filozofię jaką w dzieciństwie wpoiła Mary Kay matka. Zachęcając ją do podejmowania wysiłków i starań by była najlepsza w tym co robi często powtarzała do małej Mary : ‘ Potrafisz to zrobić, kochanie’. Stąd właśnie krępe ciało trzmiela stało się symbolem jej sukcesu. Początkowo wydaje się być zbyt masywne w stosunku do skrzydeł, a jednak unosi się pod wpływem ich wytrwałej pracy. ‘On jest jak kobiety, które nie zdawały sobie sprawy, że mogą dofrunąć bardzo wysoko, a dokonały tego’, mawiała. Od momentu założenia w firmie zatrudniane są prawie wyłącznie kobiety zaś jej misja to ‘Wzbogacanie życia kobiet’.
Mary Kay Ash jest autorką trzech best-sellerów : ‘Mary Kay’ (1981), ‘Mary Kay on People Management’ (1984), ‘Mary Kay – You Can Have It All’ (1985).
W roku 1996 założyła fundację ‘Mary Kay Ash Charitable Foundation’ na rzecz walki z rakiem. Cztery lata później fundacja ta podjęła także działania na rzecz walki z przemocą dotykającą kobiety.
Od momentu powstania firma nieprzerwanie odnotowuje średnio 2 – cyfrowe tempo wzrostu. Według Forbsa obecnie co 10 kosmetyk pielęgnacyjny i co 8 kosmetyk kolorowy sprzedawany w Stanach Zjednoczonych to produkty Mary Kay Cosmetics.
Maya Kowalczyk
Źródło : Na podstawie materiałów firmy Mary Kay Cosmetics.
Autorka ukończyła Uniwersytet Medyczny w Katowicach, podyplomowo zarządzanie i marketing na rynkach zagranicznych GWSH / Europäische Akademie für Führungskräfte Stuttgart, handel zagraniczny na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, The American Academy Kaplan oraz studia magisterskie na kierunku zarządzanie, specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem europejskim w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania w Katowicach ( dyplomy z wyróżnieniami ).