Inspiracją dla zapachu ‘Anais Anais’ firmy ‘Cacharel’ była urodzona w 1902 r. pisarka, artystka i skandalistka Anais Nin (część I : https://business-relations.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=134:naga-pod-mask-cz-i&catid=60:news&Itemid=90).
Anais Nin znaczną część swego życia spędziła w Stanach Zjednoczonych. Pisała po angielsku, lecz jej pochodzenie należałoby opisać jako kosmopolityczne. Jej matka, Rosa, wychowała się na Kubie jako córka duńskiego konsula. Anais, jej pierwsze dziecko, urodziła się w Paryżu. Uwielbiała swego Ojca, który był wówczas bardzo z niej dumny. Przez krótki okres czasu Rosa i jej dzieci mieszkali w Hiszpanii, a potem matka zabrała ją do Nowego Jorku. To właśnie w drodze do Nowego Jorku Anais zaczęła pisać swój pamiętnik. W Nowym Jorku Rosa założyła swój własny biznes, a Anais poszła do szkoły. Mając 16 lat zbuntowała się i zaczęła pracować jako modelka dla artystów. Spotkała Hugo Guiler’a bedącego prawdziwie dobrą partią. Gdy stosunki między młodymi pogorszyły się jedna z jej cioć zaprosiła ich na Kubę, gdzie wkrótce wzięli ślub. Dwa lata później przeprowadzili się do Paryża. Hugo Guiler był doskonałym bankierem. Nin była niesforna. Sprzątając w nowo wynajętym apartamencie Anais znalazła skład książek pornograficznych którymi się zaczytywała. Ukończyła kurs tańca flamenco i pragnęła od życia czegoś więcej niż bycia żoną bankiera. ‘Lubię ekstrawagancję. Listy, które otrzymuję od listonosza kategorycznie nie nadają się do przyjęcia, książki wylatują poza swe okładek, seksualność, która rozsadza termometry’, mawiała Nin.
Początkowo znalazła owe nieumiarkowanie i ekstazę w pracach D.H. Lawrence’a. Pisała o nim wiele. Jej pierwsza wydana książka to jego monografia. Potem pisała o nim przy okazji opisów swego związku z June i Henry Millerami. Henry, wolnomyśliciel, był jej ideałem romantycznego artysty. Jego dzieła brzmiały dla niej jak ‘dzikie bębny w Tuileries’. Był on pierwszym pisarzem, którego spotkała w swoim życiu i który potraktował ją poważnie. ‘Możesz mnie zawsze użyć jako wycieraczki dla swojej sztuki’, pisał. ‘Jesteś wspaniałą artystką’. Ale ona wiodła podwójne życie. Z mężem była bogatą damą. Była bezpieczna choć nieco znudzona. Za to mogła wydawać jego pieniądze na swe liczne fantazje takie jak orientalne drobiazgi i pluszowe zasłony, ubrana w stroje na podobieństwo rosyjskich księżniczek czy arystokratycznego wampa. Drugie z Millerem, w którym poznawała inny świat – pełen futurystycznych trendów, artystycznych ekstrawagancji i nieskończenie przyjemnie ją pobudzający . ‘Nowe doświadczenia oszałamiały mnie … Ekscytowały mnie nocne kluby’. Była poszukiwaczką przygód. Poddała się psychoanalizie by zaspokoić swą ciekawość. Znalazła nowego kochanka, południowo-amerykańskiego rewolucjonistę, któremu nadała przydomek Inkas. Wynajęła łódkę na Seine. Przeprowadzała się z mieszkania do mieszkania. Pisała swój dziennik. Opisywała jednak fikcję. W 1934 r. poroniła swe jedyne dziecko, córeczkę. Wkrótce po tym przeprowadziła się z Otto Rankiem, psychoanalitykiem i kochankiem, do Nowego Jorku. Guiler zawsze wiernie trwał przy niej, lecz ona nie wspomniała nawet słowem o nim w swych dziennikach.
W 1939r. zaalarmowani wieściami o zbliżającej się wojnie Anais Nin i Hugo Guiler powrócili do Stanów. Nin szybko znalazła dla siebie miejsce wśród nowojorskiej bohemy. Założyła drukarnię by drukować swe książki. Jej powieści o liryczno – erotycznej narracji szybko nabrały artystycznej reputacji. W 1950r. została upoważniona do pisania treści o charakterze pornograficznym przez tajemniczego kolekcjonera. Czyniła to perfekcyjnie. Pracowała z Mayą Deren, eksperymentatorką filmową. Kenneth Anger zaangażował ją jako Księżycową boginię do filmu ‘Astarte’. Nin na ochotnika zgłosiła się do prób nad nowo wyprodukowanym syntetycznym narkotykiem LSD. Twierdziła, że czuła się po nim jakby zamienił ją w złoto. W 1947r. spotkała niezwykle przystojnego, 15 lat młodszego Ruperta Pole. Mając 44 była nadal czarująca. Miała za sobą operację plastyczna nosa, lifting twarzy i przemodelowane usta. Co tydzień odbywała sesję kosmetyczną w salonach ‘Elizabeth Arden’. Przez resztę życia podróżowała między kalifornijskim domem ojczyma Ruperta Pole, znanego architekta Franka Lloyda Wrighta, a jej wiernym mężem w Nowym Jorku.
Gdy publikacja dzienników przyniosła jej sławę w latach 60-tych ona sama była już anachronizmem, lecz nadal inspirującym jej apetyt na erotykę i prawdziwy instynkt do innowacyjności na zawsze związały jej imię z awangardą po obu stronach Atlantyku. Nie czuła się jednak związana z feministkami, choć te uczyniły z niej swą bohaterkę.
Anais Nin, indywidualistka, może być postrzegana jako próżna i zbyt samodzielna, lecz postać, którą stworzyła jest godna podziwu – poważna i zmysłowa, wyrazista i wymyślna, zawsze zrównoważona, zawsze dążąca do pełniejszego życia.
Czymże przy jej dziennikach są współczesne osławione dzienniki Bridget Jones. Choć także oparte na manipulacji, zniekształconej, wyolbrzymionej wersji wydarzeń ich klimat, także i z założenia, jest całkowicie odmienny wręcz niewyszukany. Postać Nin jest pełna artyzmu i mistycyzmu, a to przyciąga jak magnes. Warto przekonać się o tym samemu czytając jej biografię ‘Anais Nin : Naga Pod Maską’ autorstwa Elisabeth Barille wydaną przez londyńskie wydawnictwo ‘Lime Tree’.
Maya Kowalczyk
Autorka ukończyła Uniwersytet Medyczny w Katowicach, podyplomowo zarządzanie i marketing na rynkach zagranicznych GWSH / Europäische Akademie für Führungskräfte Stuttgart, handel zagraniczny na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, The American Academy Kaplan oraz studia magisterskie na kierunku zarządzanie, specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem europejskim w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania w Katowicach ( dyplomy z wyróżnieniami ).