Przedsiębiorczość jest kobietą

 PRZEDS110 grudnia 2010 roku członkinie Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach spotkały się na konferencji ‘Przedsiębiorczość jest kobietą’. W teorii nauk ekonomicznych przedsiębiorczość traktuje się jako czwarty, obok pracy, ziemi, kapitału, czynnik produkcji. Pojęcie przedsiębiorczości rozpatrywać można w dwóch płaszczyznach – procesu oraz zespołu cech osobowości człowieka. Choć różnice pomiędzy kobietą a mężczyzną mają podłoże biologiczne i kulturowe to z pewnością drzemiący w nich potencjał intelektualny jest porównywalny. Przedstawicielki płci pięknej okazują się być równie utalentowanymi przedsiębiorcami jak mężczyźni.

Z jednej strony przedsiębiorczość to zorganizowany proces działań ukierunkowany na wykorzystanie nowatorskiej idei w celu generowania zysku na rynku. Ważne jest umiejętność kreatywnego myślenia, wyszukiwania nowatorskich pomysłów, chęć podejmowania ryzyka i umiejętność redukowania niepewności. Według Ricky W. Griffina przedsiębiorczość jest procesem organizowania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz podejmowania związanego z nią ryzyka. Przedsiębiorczość jednak to także zespół cech osobowości człowieka lub przedsiębiorstwa (ang. corporate personality) m. in. inicjatywa, chęć uczestniczenia w nowych projektach, dynamizm, aktywność, gotowość do podejmowania ryzyka, umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków, wykorzystywanie szans, innowacyjność.

Licznie przybyłe na konferencję ‘Przedsiębiorczość jest kobietą’ Panie przywitał prezes RIG w Katowicach Tadeusz Donocik. Prof. Katarzyna Popiołek, psycholog, Rektor Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej oddział w Katowicach wygłosiła referat ‘Płeć mózgu. Słowo o prawdziwej różnicy między kobietą i mężczyzną’. Następnie o swojej drodze do sukcesu opowiedziała Sonia Draga, właściciel wydawnictwa SONIA DRAGA. Kolejnym prelegentem był dr Andrzej Czuba, koordynator Wojewódzkiego Ośrodka Koordynującego Narodowy Program Profilaktyki Raka Szyjki Macicy w Gliwicach. Jego wystąpienie zatytułowane było ‘Wybierz życie! Profilaktyka raka szyjki macicy’. W trakcie kolejnej części konferencji uczestniczki miały okazję wziąć udział w warsztatach : ‘Masz pomysł na biznes ? Znajdź dotację !’ – prowadzenie T. Grelak, ‘Jak kreować swój wizerunek?’ – prowadzenie Karolina Polińska z  ‘Artismedia’ oraz ’Zarządzanie czasem’ – prowadzenie T. Gawlak. W trakcie przerwy najbardziej obleganym miejscem było stoisko firmy ‘Avon’, na którym na amerykańska firma prezentowała swe nowości kosmetyczne. Jak twierdzi Laura Klepacki, autorka bestselleru ‘Avon. Najbardziej kobieca z firm’ jest to globalna potęga marketingowa na szpilkach. Nie tylko Avon, ale i inne firmy działające w systemie MLM (ang. Multi – Level Marketing), czyli marketingu wielopoziomowego polegającego na tworzeniu własnych struktur sprzedażowych mają olbrzymi wkład w rozwijanie postaw przedsiębiorczych wśród kobiet. Gwarancją sukcesu jest równiez fakt, iż kobiecy sposób zarządzania, z natury, opiera się na otwartym, szerokim procesie interakcji, partnerskich relacjach i pracy zespołowej.

 Maya Kowalczyk

 

Leave a Comment