Estee Lauder chciała pokazać kobietom nie tylko jak być pięknymi, ale przede wszystkim jak nimi pozostać mimo upływu czasu.
Przy Alei Gwiazd w gliwickim CH Forum stały stoiska firm Estee Lauder, Clinique i Nouba.
Aleja Gwiazd to doskonały sposób na metamorfozę. Perfumeria Douglas zaprosiła swych klientów na spotkanie z Pięknem, podczas którego można było poznać najnowsze kolekcje kosmetyków renomowanych światowych marek takich jak Estee Lauder, Clinique czy Nouba oraz trendy we fryzurach w sezonie Jesień – Zima 2009 / 2010.
Estee Lauder
Josephine Esther Mentzer ( 1.07.1908 r. lub 1910 r. – 24.04.2004 r. ) przyszła na świat 1 lipca 1908 r. w nowojorskiej dzielnicy Queens jako najmłodsze z dzieci Maxa i Rosy ( Schotz Rosenthal ) Mentzer. Jej ojciec, imigrant z Czech, był krawcem, lecz by zapewnić rodzinie lepszy byt otworzył sklep z materiałami żelaznymi. W nim Estee pobrała pierwsze lekcje marketingu. Asertywna sprzedaż, perfekcjonizm, wysoka jakość produktów, a przede wszystkim odpowiednia prezencja. Sekrety produkcji kremów i lotionów poznała dzięki wujkowi Johnowi Schotzowi, który na początku I wojny światowej przyjechał do Stanów Zjednoczonych z Europy. W prowizorycznym laboratorium tuż za jej domem rodzinnym Schotz, który był chemikiem na bazie naturalnych składników opracowywał nowe formuły środków kosmetycznych. To on dał jej recepturę kremu, który później udoskonaliła i wylansowała pod własnym imieniem.
Mając 19 lat poznała Josepha Lautera syna Lilian i Williama Lauterów, imigrantów z Galicji. Pobrali się 15 stycznia 1930 r. Trzy lata później 19 marca 1933 r. przyszedł na świat ich syn Leonard Allen.
W roku 1930 poślubiła Josepha Lautera ( siedem lat później zmienił on nazwisko na Lauder ), który stał się również jej partnerem biznesowym. Dziewięć lat później rozwiodła się by po trzech latach poślubić go ponownie. W lutym 1944 r. urodził się ich drugi syn Roland. Dwa lata później małżonkowie założyli wspólnie Estee Lauder, Inc. Imię Estee, którymi sygnowane były kosmetyki to jedna z odmian przydomka Esty jakim Josephina była określana w domu. Joseph Lauder zajmował się finansami i produkcją, a Estee była odpowiedzialna za sprawy personalne i marketing. Nawet ich syn Leonard jako chłopiec na pomyłki pomagał w załatwianiu interesów. Wśród pierwszych 6 kosmetyków jakie wyprodukowali znalazły się kremy, róż oraz podkład. Talent biznesowy Estee sprawił, ze już po 2 latach działalności jej firma miała własne stoisko w nowojorskim City’s Saks Fifth Avenue. Ogromny sukces sprawił, że wkrótce produkty Estee Lauder pojawiły się w takich sklepach jak ‘Neiman Marcus’ w Dallas, ‘Magnin’ w Kalifornii, ‘Himmelhoch’s’ w Detroit, ‘Sakowitz’ w Houston i wielu innych eleganckich, prestiżowych centrach handlowych na terenie Stanów Zjednoczonych. ‘Rozpocznij (nowy) rok z nową twarzą’, tak brzmiało jej najpopularniejsze wówczas hasło reklamowe.
Wprowadzony na rynek w roku 1953 pachnący olejek kąpielowy ‘Youth Dew’ przyczynił się nie tylko do spopularyzowania perfum, ale rozpoczął nową gałąź działalności firmy – perfumy.
W roku 1960 firma Estee Lauder zaczęła podbijać świat rozpoczynając sprzedaż w londyńskim Harrodsie. Potem przyszła kolei na Francję. Po kilkunastu latach produkty Estee Lauder cieszyły się już doskonała renomą w 75 krajach świata a połowa dochodu firmy pochodziła z rynków zagranicznych. Wszystko to dzięki zastosowanej przez Estee i Joe strategii marketingowej. I choć marketing jest tak stary jak cywilizacja zachodzące w nim przemiany są wykładnią dokonującego się w społeczeństwie postępu ekonomicznego. W owych czasach reklama była znacznie popularniejszym środkiem komunikacji z klientami niż promocja dodatkowa. Jednak firma Lauder postawiła na promocję sprzedaży nastawioną na konsumenta. Jej właściciele wierzyli, że to najuczciwszy sposób prowadzenia interesów. Zamiast kosztownej reklamy w mediach zamówili miliony próbek i miniaturek swych produktów, które miały zachęcać do bezpośredniego i bezpłatnego kontaktu z produktami firmy. Każdy mógł wstąpić do firmowego salonu by zasięgnąć porady o profesjonalnej konsultantki Estee Lauder i otrzymać darmowe próbki. Próbki i miniaturki dodawano także do zakupów innych produktów firmy. Stanowiły one nie tylko doskonałe medium informacyjne, ale pomagały przełamywać barierę nieufności. Nakłonione w ten sposób do wypróbowania klientki w przeważającej większości stawały się regularnymi i lojalnymi użytkowniczkami kosmetyków Estee Lauder. Strategia wyróżniania się na rynku lepszą obsługą, wysokim standardem oraz szerokim asortymentem produktów przynosiła efekty. Co więcej akceptując stosowane i wypróbowane przez siebie produkty klientki ustnie przekazywały przyjaciółkom i znajomym pozytywne informacje o firmie i produktach. Estee opisywała ten proces w następujący sposób : ‘ Tell – A – Phone, Tell – A – Graph, Tell – A – Woman’ ( Przekaż telefonicznie, przekaż telegraficznie, przekaż kobiecie ). Strategia wprowadzania produktów na rynek oparta była także na stymulowaniu klientów poprzez udzielanie im kredytów na zakup kosmetyków. W czasach, w których banki udzielały głównie kredytów mieszkaniowych i nie było profesjonalnych kart bankowych firma Estee Lauder wydawała własne karty kredytowe by zachęcać klientki do zakupów.
Gdy firma i jej produkty stały się coraz bardziej znane i doceniane firma postanowiła przygotować pierwszą profesjonalną kampanię reklamową w mediach. Wykorzystywane w niej image uosabiały najczystszą esencję kobiecości. Równie kobiece są przecież jej kosmetyki. Od 1962 r. wybierane przez nią modelki miały stawać się ‘twarzami i ambasadorkami‘ jaj marki. Reprezentowały ją takie znakomitości jak Karen Graham, Willow Bay, Paulina Porizkova, Elizabeth Hurley, Carolyn Murphy, Hillary Rhoda czy Gwyneth Paltrow.
Sama Estee Lauder również została mianowana ambasadorem – ambasadorem Stanów Zjednoczonych w Luksemburgu. Mimo, że krótko pełniła tę funkcję z pewnością można stwierdzić, że całe swe życie i pod każdą szerokością geograficzną była ambasadorem kobiecego piękna. Podróżując od SoHo na Manhattanie aż po Moskwę spędziła tydzień w każdym ze sklepów, w którym sprzedawane były jej produkty. Zawsze dbała o detale, wysoką jakość produktów i dobre imię firmy. Osobiście angażowała się nie tylko w prowadzenie treningów dla swych konsultantek, ale także w takie sprawy jak wybór opakowań i kolorystyki jej produktów. Chcąc stworzyć w swych salonach atmosferę spa postanowiła urządzić je w kolorze niebieskim. Zawsze bardzo ceniła sobie bezpośredni kontakt z klientkami. Mawiała, że każda kobieta może wstąpić do niej na lekcję 3-minutowego makijażu, który całkowicie odmieni nie tylko jej wygląd zewnętrzny, ale i życie albowiem jak powiedziała : ‘W idealnym świecie bylibyśmy oceniani na podstawie piękna naszej duszy, lecz żyjąc w świecie nie całkiem idealnym kobieta wyglądająca pięknie ma wyraźna przewagę i, zwykle, to do niej należy ostatnie słowo’.
W roku 1964 zarząd Estee Lauder podjął decyzję o wejściu na rynek męskich kosmetyków. Syn Estee i inni zatrudnieni w firmie mężczyźni zostali zobowiązani do testowania produktów przed wypuszczeniem ich na rynek. Po roku na rynek wypuszczono linię kosmetyków dla mężczyzn ‘Aramis’. W cztery lata później Firma Estee Lauder, Inc. wylansowała pierwszą przebadaną dermatologicznie, bezzapachową linię kosmetyków do pielęgnacji skóry skłonnej do alergii – ‘Clinique’. Potem przyszła pora na ‘Perscriptives’- linię kosmetyków kolorowych.
W roku 1990 pojawiły się : linia kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych ‘Origins Natural Resources’ i seria ‘Sensory Therapy’ powstała na bazie najstarszych naturalnych składników przy użyciu najnowocześniejszych technologii. W tym to czasie Estee Lauder Cosmetics rozpoczęła serię przejęć dobrze zapowiadających się przedsiębiorstw działających na światowym rynku kosmetycznym. W roku 1995 kupiono ‘Bobbi Brown’. W tym samym roku zarząd firmy postanowił przeznaczyć akcje tego imperium kosmetycznego do sprzedaży publicznej. Dwa lata później firma Estee Lauder zakupiła ‘Avedę’. W roku 1998 całkowicie przejęła ‘M.A.C.’, a następnie ‘Sassaby’, ‘Stila Cosmetics, Inc.’ i ‘Jo Malone’. W roku 1999 przyszła pora na zakup kontrolnego pakietu akcji ‘ Bumble and bumble LLC’ oraz ‘Bumble and bumble Products LLC’. Ostatnia dekada przyniosła zakup światowej licencji na kosmetyki i perfumy ‘Tommy Hilfiger’, ‘Donna Karan New York’, ‘kate spade beauty’, ‘Darphin’, ‘Michael Kors’, ‘Rodan & Fields’ oraz przejęcie ‘Gloss.com’. Dziś z ponad 700 produktami marki te mają 48 % udział w amerykańskim rynku kosmetyków. Dzięki tak zaplanowanej strategii Estee Lauder Inc. oferuje w 130 krajach świata już nie tylko kosmetyki pielęgnacyjne i perfumy, ale także kosmetyki do makijażu, środki do pielęgnacji włosów, paznokci, preparaty ochrony przeciwsłonecznej oraz akcesoria kosmetyczne typu pędzle.
Estee chciała pokazać kobietom nie tylko jak być pięknymi, ale przede wszystkim jak nimi pozostać mimo upływu czasu. Ten sam cel przyświeca do dziś laboratoriom badawczo – naukowym firmy Estee Lauder, które co roku unnowocześniają stare preparaty kosmetyczne i opracowują nowe linie. Ostatnio na rynku pojawiła się nowe wersja kremów ‘Advanced Night Repair’, a także ‘Re – Nutriv’ i ‘Time Zone’ pod oczy. Oferta kosmetykow kolorowych rozszerzyła się o nowe kolorowe tusze do rzęs ‘Sumptuous Color Bold Volume Lifting Mascara’, linię kosmetyków o przedłużonej 15 h trwałości ‘Double Wear’ do twarzy, ust i oczu oraz zestawy do makijażu ust ‘Elizabeth Hurley Lip Design Collection’ i ‘Evelyn Lauder Lip Design Collection’. Pojawiły się też nowe odsłony klasycznego zapachu ‘Pure White Linen’ – ‘Pure Light Linen Light Breeze’ i ‘Pure White Linen Pink Coral’ oraz zestawy zapachowe ‘Sensuous’, w tym na przykład woda perfumowana, lotion do ciała i krem pod prysznic.
Poza bezsprzecznym sukcesem finansowym Estee Lauder została uhonorowana wieloma prestiżowymi nagrodami takimi jak : tytuł ‘ Outstanding Woman in Business’ American Association Women’s Association (1967 r.), ‘Spirit of Achievement Award’ Einstein College of Medicine (1968 r.), ‘Neiman Marcus Award’ (1962 r. i 1992 r.), ‘Crystal Apple’ (1977 r.), ‘Insignia of Chevalier of the Legion of Honor” (1978 r.), złoty Medal Miasta Paryża (1979 r.), ‘Cosmetic Executive Women’s President’s Award’ (1989 r.), pierwszą ‘Living Legend Award’ wydawaną przez The American Society of Perfumers (1994 r.), ‘International Business Leader of the Year’ ( 2002 r.). Mimo, że odeszła na zawsze pozostawiła po sobie wiekopomne dzieło. Produkty jej firmy co roku zdobywają wiele prestiżowych nagród. W tym roku także obsypano je deszczem nagród. ‘Cosmopolitan’ przyznał nagrodę szmince ‘Signature Hydra Lusture’ i zapachowi ‘Sensous’, ‘Cosmetic Executive Women’ kremowi ‘Time Zone Line and Wrinkle Reducing Creme SPF 15’, ‘Allure’ – ‘Double Wear’ i ‘Beyond Paradise’, ‘Fitness’ – ‘Body Performance’ i ‘Hydra Bright’, ‘Brides’ – ‘Pure Color Gloss’, a bloggerki piszące o urodzie zachwycił ‘Re – Nutriv Ultimate Youth Creme’. Pracę Estee Lauder doceniają więc wszystkie pokolenia kobiet na całym świecie.
Rodzina była dla Estee Lauder równie ważna jak biznes. Od początku firma Estee Lauder, Inc. była firmą rodzinną. Założona przez małżonków Josepha i Estee Lauder dziś zatrudnia ich synów i wnuki. Trzynaście lat po śmierci męża w 1982 r. Estee Lauder odeszła na emeryturę. Obaj synowie Estee ukończyli prestiżową University of Pennsylvania Wharton Business School. Starszy Leonard pracuje w firmie oficjalnie od 1958 r. W latach 1972 – 95 był jej prezesem, a w okresie od roku 1982 do roku 1999 pełnił funkcję dyrektora generalnego. Od roku 1995 jest przewodniczącym zarządu. Młodszy syn, Roland, rozpoczął swą karierę biznesową w roku 1964 r. w Estee Lauder International Division w Belgii. W 1983 r. pełnił funkcję asystenta sekretarza obrony, a w latach 1986 – 87 był ambasadorem Stanów Zjednoczonych w Austrii. Obecnie jest przewodniczącym zarządu i prezesem Lauder Investments, Inc., przewodniczącym zarządu Estee Lauder International, Inc. oraz Clinique Laboratories, Inc., a jego żona Evelyn pełni rolę pierwszego wiceprezesa Estee Lauder Companies Inc. Wnuczki i prawnuczki Estee i Josepha także znalazły zatrudnienie w firmie. Większość personelu firmy pracującego dziś na całym świecie rekrutuje się z The Lauder Insitute w The Wharton Business School na University of Pennsylvania.
Maya Kowalczyk
Autorka ukończyła Uniwersytet Medyczny w Katowicach, podyplomowo zarządzanie i marketing na rynkach zagranicznych GWSH / Europäische Akademie für Führungskräfte Stuttgart, handel zagraniczny na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, The American Academy Kaplan oraz studia magisterskie na kierunku zarządzanie, specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem europejskim w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania w Katowicach ( dyplomy z wyróżnieniami ).
Źródło : Na podstawie materiałów Estee Lauder, Inc.