Donna Karan zwana ‘królową Siódmej Avenue’, to obok Michaela Korsa i Marca Jacobsa, kwintesencja nowojorskiego szyku. Jej projekty nigdy nie były rewolucyjne. Okrzyknięto ją jednak pionierką w kwestii nowego stosunku do stroju. ’The Donna Karan Collection’ to nowoczesny system ubioru wykreowany by oddziaływać na kobiece zmysły na każdym poziomie. Stworzony z intuicyjnego rozumienia kobiecych potrzeb i pragnień, ta ekskluzywna kolekcja uosabia luksus, wrażliwość, komfort oraz kreatywną ekspresję zawsze przy użyciu najwyższej jakości materiałów, wykonania i innowacji technologicznych.
Szczegóły współpracy na zasadzie franczyzy pod numerami telefonów : 0501 167 409 oraz (22) 631 26 70.
Misją ‘The Donna Karan Company’, jako firmy skupionej na projektowaniu, jest reprezentowanie międzynarodowego pulsu Nowego Jorku w modzie, marketing i dostarczanie globalnemu konsumentowi całościowego systemu lifestylowego. Będziemy wdrażać do naszych produktów i koncepcji najwyższe standardy kreatywności, integracji, jakości i innowacji. – Wszystko co robię jest dziełem serca, ciała i duszy – mówi Donna Karan, główna projektantka międzynarodowego przedsiębiorstwa nazwanego jej imieniem i nazwiskiem. – Projektowanie jest dla mnie sposobem na wyrażenie tego im jestem jako kobieta, ze wszystkimi komplikacjami, uczuciami i emocjami. Od maja tego roku o wizerunek tej amerykańskiej firmy na polskim rynku dba jedna z najlepszych w Polsce agencji Public Relations ‘Aqua PR’ co wróży tej amerykańskiej ikonie mody także wielki sukces i na naszym rodzimym rynku.
Karan zawdzięcza sukces przedsiębiorstwa, które założyła w 1984 r. swemu kobiecemu instynktowi. Jego współzałożycielem był jej drugi mąż Stephan Weiss. W roku 1996 stało się ono spółką giełdową. Pięć lat później firma została wykupiona za niebagatelną sumę 643 mln dolarów amerykańskich przez francuski holding i największy na świecie konglomerat zajmujący się sprzedażą dóbr luksusowych LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton S.A., który do dziś jest jej właścicielem. – To, że jestem kobietą sprawia, że chcę troszczyć się o innych, zaspokajać ich potrzeby i rozwiązywać ich problemy. W tym samym czasie moja artystyczna dusza dąży do piękna, zmysłowego i wizualnego. Tak więc projektowanie to ciągłe wyzwanie mające na celu zharmonizowanie komfortu i luksusu, praktycyzmu z tym co atrakcyjne – twierdzi Donna Karan.
W jaki sposób Karan zinterpretowała rzucone w ten sposób wyzwanie pokazuje prostota jej body, w którym upatrywać należy początków jej dzieła, po artystyczną, pełną splendoru limitowaną edycję sukien z ręcznie malowanych tkanin zdobionych techniką devoré. Niezależnie od tego jaka formę przybiera projekt Karan twierdzi, że jego początkiem i końcem jest ciało – jego zmysłowa ekspresja, poczucie bezpieczeństwa i swoboda ruchu.
Nowoczesny system ubioru, według jej koncepcji Karan, opiera się na siedmiu prostych elementach, z którymi współgra mnóstwo wymiennych dodatków. Całość tworzy kompletną garderobę na każdą porę dnia i nocy, odpowiednią na każdy dzień tygodnia, w tym weekendy oraz różne pory roku. – Projektuję dla kobiet i mężczyzn, ludzi z różnych stron świata. Kreatywnej osoby, która nigdy nie wie dokąd porwie ją danego dnia wir życia – wyjaśnia Donna Karan. Dlatego właśnie na metce pojawia się napis ‘Nowy Jork’, który określa tempo, postawę.
Mówiąc wielokulturowym językiem mody, Karan czerpie inspirację z życia i wrodzonego stylu artystycznego. Cechami szczególnymi jej projektów są : czarny kaszmir, skóra, stretch oraz formowane pod wpływem wysokich temperatur i ciśnienia tkaniny, często przez nią samą, a także sylwetki, które owijają i rzeźbią ciało. Karan nigdy nie chodziło tylko o ubrania. Stworzone przez nią marki to styl życia. Ona postrzega cały obraz od stóp do głów, od funkcjonalności po estetyzm. Torebki i buty są projektowane wraz ze strojami. Pytanie ‘Jak ubieram nogę ?’ stało się inspiracją do powstania linii trykotaży Donna Karan (‘Donna Karan Hosiery’). ‘Właściwy biustonosz ?’ – tak narodziła się linia bielizny Donny Karan (‘Donna Karan Intimates’). ‘Perfekcyjne okulary ?’ – odpowiedź na to pytanie stało się przyczynkiem do pojawienia się na rynku linii wyrobów optycznych Donna Karan (‘Donna Karan Eyewear’). Lista jest znacznie dłuższa. Można na niej znaleźć paski, akcesoria i jak ujęła to sama autorka ‘wszystko czego potrzebujesz by pozbierać się i odzyskać kontrolę nad swymi emocjami’.
Jej poszukiwania perfekcyjnych dżinsów, jak i chęć ubrania córki Gabbi, zakończyły się powstaniem w roku 1989 marki ‘DKNY’. Połączenie ‘fast fashion’ (oparte na najnowszych trendach kolekcje przygotowywane szybko i tanio) i subkultury wielkomiejskiej sprawiło, że ‘DKNY’ jest czymś co Karan określiła jako ‘pizza do kawioru kolekcji ‘Collection’. Marka ta jest popularna i różnorodna, a jej strategia pozycjonowania, odmienna od tej zastosowanej wobec kolekcji ‘Donna Karan Signature’, stanowi niejako wyraz demokratyzacji kultury amerykańskiej i tendencji do demokratyzacji luksusu. Projekty Donny Karan uosabiają energię i ducha Nowego Jorku, nie tylko mieszkańców ‘the city’, czyli centrum miasta, ale także tych określanych mianem ‘bridge and tunnel crowd’, czyli niemalże codziennie przybywających się na Manhattan przez most i tunel. To także swoisty ‘New Yawk Tawk’ wyrażony językiem mody i piękna. W obu pierwszym przypadkach marki dla linii produktów powstały poprzez rozszerzenie marki podstawowej. Marka podstawowa pełni funkcje gwaranta jakości, dodaje wiarygodności i wartości, zaś określenia dodatkowe, pochodne dla linii produktowych, to instrumenty indywidualizacji oferty. W ten to sposób na bazie marki podstawowej ‘DKNY’ wyewoluowały inne marki i metki takie jak ‘DKNY Jeans’, ‘DKNY Active’, ‘DKNY Underwear’, ‘DKNY JEANS Juniors’ oraz ‘DKNY Kids’. Nie dziwi chyba nikogo, że jej wnuki i dzieci jej przyjaciół mają wiele wspólnego z powstaniem tych ostatnich. Podobnie jak w ‘Collection’, ‘DKNY’ to także akcesoria i kolekcje obuwia mające podkreślać związki z eleganckim wyglądem ulic Nowego Jorku. – Ubrania są niczym płótno, na którym wyraża się indywidualizm – podkreśla Karan jako Amerykanka, przedstawicielka subkultury wielkomiejskiej. Według typologii zaproponowanej przez Fonsa Trompenaars’a kultura amerykańska jest kulturą uniwersalistyczną, indywidualistyczną, o specyficznym podziale sfer życia prywatnego i publicznego, zróżnicowanej ekspresywności, nastawioną na teraźniejszość i przyszłość oraz objęcie kontroli nad otoczeniem, a także przypisującą status osiągnięciom. Stany Zjednoczone często zwane ‘narodem imigrantów’ powstały i osiągnęły swą pozycję dzięki pokoleniom imigrantów i ich potomstwu. Po dziś dzień do Stanów Zjednoczonych przybywa więcej imigrantów niż do każdego innego kraju na świecie. Nic więc dziwnego, że kraj ten zalicza się do jednego z najbardziej heterogennych społeczeństw na świecie. By podkreślić zachodzące nieustannie procesy asymilacji potocznie nazywa się je ‘tyglem’ (ang. melting pot). Jako, że w niektórych grupach narodowych akulturacja zachodzi na drodze integracji dla podkreślenia tego faktu kraj ten określa się także jako ‘miskę na sałatę’ (ang. salad bowl). Jednak za najlepszy z przydomków oddających metaforycznie ciągle zachodzącą na terenie tego kraju amerykanizację uważa się określenie ‘pizza’ (ang. pizza). Nawiasem mówiąc pizza to jedno z najbardziej popularnych w Stanach dań. Jej różnorakie składniki nadają smaku, zapachu i posmaku, lecz połączone razem stanowią coś większego.
Zauważywszy, że wielu mężczyzn, począwszy od jej męża, również potrzebuje wyszukanego systemu ubrań w roku 1992 Karan rozpoczęła prace nad kolekcją dla mężczyzn. Biorąc pod uwagę fakt, iż jej ojciec był szyjącym na zamówienie krawcem jej powstanie było nieuchronne. Gdy okazało się, że kaszmirowe garnitury to według panów zdecydowanie za mało rok później powstała marka ‘DKNY Men’. Była to odpowiedź na codzienną sportową stronę życia, która stała się początkiem kolekcji koszul oraz dopasowanych ubrań.
Zdecydowana by uwieść wszystkie zmysły Karan, pozostając pod biznesowym i kreatywnym przywództwem swego męża, wkroczyła do świata piękna, które według niej samej jest niczym innym jak indywidualnością, odwagą wyrażania samego siebie, powiedzenia czegoś nowego. Stało się to w roku 1992. Mąż Donny Karan zaprojektował butelki i słoiczki na zapachy oraz związane z nimi produkty dodatkowe. Firmowy Oddział Piękna wprowadził na rynek najlepsze zapachy. Mając na uwadze lifestylowe podejście do projektowania w roku 2001 Karan stworzyła kolekcję ‘Donna Karan Home’, w której znaleźć można wszystko począwszy od pościeli i świeczek, a skończywszy na kaszmirowych narzutach. Jej motto to ‘wszystko o dotyku i odczuciu’. Wkrótce powstała także ‘DKNY home’, która kładła nacisk na najbardziej trendowe wnętrza z bielizną pościelową i akcesoriami.
Dla Karan, literalnie i kreatywnie, wszystko miało swój początek w Nowym Jorku, miescie któremu nadano przydomek ‘Big Apple’. Ona wrodziła się w modę na Long Island. Nie tylko jej ojciec krawiec Gabby Faske, który zmarł gdy miała trzy lata, miał ścisłe związki z modą. Jej matka pracowała jako modelka i modowa przedstawicielka handlowa. Nawet jej ojczym Harold Flaxmann był związany z biznesem modowym. Tak więc naturalną koleją rzeczy Donna, będąc jeszcze w szkole średniej, zaprojektowała swą pierwszą kolekcję i zorganizowała swój pierwszy pokaz.
Na zakończenie drugiego roku nauki w ‘Parson’s School of Design’ Donna została zatrudniona podczas wakacji przez Anne Klein. Jej designerska i biznesowa praktyka rozpoczęła się więc bardzo wcześnie. Już w roku 1969 zaczęto w niej widzieć sukcesorkę Anne Klein. Zdaniem Karan to właśnie ona wywarła największy wpływ na jej karierę zarażając ja swą pasją do projektowania. Po trzech latach piastowania stanowiska dyrektora współpracującego, po śmierci Anne Klein w roku 1974, została oficjalnie mianowana jej następczynią. Jej projekty dla Anne Klein cechuje zuchwały, jak na owe czasy, praktycyzm. Były to luksusowe ubrania sportowe, zwykle w granatowych i czarnych odcieniach wykonane ze stretchu i drapowanych tkanin. Louis De ll’Olio dołączył do niej rok później. Razem zaprojektowali ‘Anne Klein Collection’. Stworzona przez nią w roku 1982 ‘Anne Klein II’ uważa się za zapowiedź ‘DKNY’. Po 10 latach projektowania dla Anne Klein, Karan była gotowa by rozpocząć prace nad swoją własną metką. Wspierali ją jej mąż Weiss i partner biznesowy Takiyho, Inc. będący właścicielem Anne Klein & Co. Karan odeszła z Anne Klein w roku 1984, a już jesienią 1985 roku można było podziwiać pierwszą z jej kolekcji ‘Donna Karan New York’. Reakcje prasy i salonów modowych jeszcze raz potwierdziły, że Karan stworzyła historię mody. W roku 1992 na rynku pojawiła się kolekcja ubrań dla panów. Gdy okazało się, ze kaszmirowe garnitury to zdecydowanie za mało rok później pokazano linię dla mężczyzn ‘DKNY Men’. W odpowiedzi na potrzeby codziennych ubrań sportowych zaprojektowano kolekcje koszul i dopasowanych ubrań.
W trakcie swej długiej kariery jej wysiłki były wielokrotnie nagradzane. ‘The Council of Fashion Designers of America’ docenił jej wysiłki sześć razy, ostatnim razem w 2010 roku kiedy to była nominowana do ‘Womenswear Designer of the Year Award’. Karan była pierwszą amerykańską projektantką, która otrzymała od ‘Fashion Group International’s’ nagrodę ‘Superstar Award’ (2003 r.). Rok później jej alma mater, Parson’s Schol of Design, by upamiętnić jej wkład w rozwój szkoły i przemysłu modowego nadała jej tytuł Honorowego Doktora. W roku 2007 magazyn ‘Glamour’ przyznał jej tytuł Kobiety Roku.
Prowadzona przez nią firma zawsze działała w oparciu o zasady Społecznie Odpowiedzialnego Biznesu. Po latach działalności charytatywnej m.in. na rzecz ‘The Elizabeth Glaser Pediatric Aids Foundation’ i funduszu ‘The the Ovarian Cancer Research’ w roku 1999, Karan and Weiss, założyli fundację ‘The Karan Weiss Foundation’, która wspiera chore dzieci, badania medyczne oraz sztukę.
Założona w roku 2007 ‘The Urban Zen Initiative’ jest zwieńczeniem działań filantropijnych Karan. – Założyłam ‘The Urban Zen Initiative’ aby stworzyć roboczą strukturę dla wellness, zachowania kultury i pomocy dzieciom. Są to sprawy, które znaczą dla mnie wszystko – wyjaśnia Karan. Projektantka od 18. roku życia praktykuje jogę i medytację. Traktuje człowieka holistycznie. Uważa, że potrzebuje on zarówno naukowego podejścia charakterystycznego dla kultur Zachodu, jak i leczenia oraz alternatywnej medycyny kultur Wschodu. Jej zdaniem tego ostatniego brakowało, gdy w roku 2001 jej mąż umierał na raka płuc, a jej przyjaciel borykał się ze złośliwym nowotworem mózgu. Celem ‘The Urban Zen Initiative’ jest niesienie pomocy, obok personelu medycznego, cierpiącym na nowotwory pacjentom. – Moim najwyższym celem życiowym jest pokój i szczęście – mówi Karan.
Maya Kowalczyk
Więcej : The Donna Karan Company LLC i Aqua PR.
Polecam także materiał na temat Anne Klein : https://business-relations.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=199:ikona-amrykaskiej-mody&catid=48:wizerunek&Itemid=79
Autorka ukończyła Uniwersytet Medyczny w Katowicach, podyplomowo zarządzanie i marketing na rynkach zagranicznych GWSH / Europäische Akademie für Führungskräfte Stuttgart, handel zagraniczny na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, The American Academy Kaplan oraz studia magisterskie na kierunku zarządzanie, specjalność zarządzanie przedsiębiorstwem europejskim w Śląskiej Wyższej Szkole Zarządzania w Katowicach ( dyplomy z wyróżnieniami ).