Business-Relations.pl

Zmysły otoczone zapachem

Wszystkie zmysły u człowieka są ze sobą ściśle powiązane. Zmysły pomagają człowiekowi rozumieć otoczenie i pozostawać w kontakcie z innymi. Dzięki ‘zmysłowemu rozumowi’ staje się lepszy, idzie przez życie rozbudzony i wzmacnia intuicję. Ze wszystkich bodźców zewnętrznych człowiek  najsilniej zapamiętuje zapach. Impulsy zapachowe trafiają bowiem bezpośrednio do układu limbicznego, czyli do miejsca gdzie powstają uczucia, sympatie, skojarzenia, emocje i antypatie. Układ limbiczny odpowiedzialny jest za proces przekładania emocji na reakcje organizmu.

Aromaty dostające się do nosa napotykają miliony komórek węchowych. Molekuły zapachu reagują ze specyficznymi receptorami nerwowymi i przesyłają sygnały do pola węchowego. Tam sygnały te są wstępnie interpretowane. Człowiek zaczyna być świadomy, że coś czuje, lecz ciągle nie wie co. Wiadomość jest dalej przesyłana do kory węchowej, która wstępnie określa zapach, np.: zapach morza. Stamtąd zapach wędruje dwoma drogami: do wzgórza wzrokowego i do kory mózgowej, gdzie zapach i widok są porównywane, np.: "Czuję morze, a jestem w swoim domu na Śląsku. Dlaczego ?". Dalej zapach dostaje się do ciała migdałowatego i hipokampu, które są odpowiedzialne za emocje i pamięć. To tam poprzednio przebyte doświadczenie z danym zapachem jest przywoływane z pamięci, np.:"Nadmorska chatka z wakacji w dzieciństwie....". Teorię na temat intuicji ściśle związanej z nieuświadomionymi czasem poprzednimi przeżyciami zgromadzonymi w pamięci emocjonalnej w hipokampie i ciele migdałowatym , potwierdza fakt, że chorzy na Alzheimera ( zaburzona pamięć ) mają także problemy z węchem.

Powszechnie wiadomo, że kobiety w każdym wieku , z każdej grupy etnicznej czują lepiej niż mężczyźni. Stąd wywodzi się też twierdzenie, że mają lepszą intuicję. Podobnie, lecz odwrotnie zachodzi u człowieka proces uczenia się. W ten sposób intuicja karmi się wydarzeniami, by potem móc w odpowiednim czasie i momencie wysłać do naszego mózgu swą ważną wiadomość - wskazówkę i pouczenie. Zawiera ona pełen obraz sytuacji związanej z impulsem zapachowym, ale także z wzrokowym, słuchowym itd., a więc także obraz związanych z tym impulsem zachowań niewerbalnych. Jako, że niektóre objawy emocji nie podlegają woli intuicja wyraża subiektywną, uczuciową naturę doświadczenia emocjonalnego. Tak, więc dla każdego intuicyjny obraz tego samego zapachu czy tej samej sytuacji może pachnieć inaczej. Ludzie zapamiętują bowiem sytuacje i wydarzenia razem z własnymi, subiektywnymi odczuciami, według własnego klucza ważności wydarzeń czy zjawisk. Tym samym świadkowie tego samego wydarzenia mogą intuicyjnie czuć inaczej. Intuicja pachnie więc esencją zwaną indywidualnością - naszą indywidualną świadomością i podświadomością.

 Zapachy mimo, że pozornie są najzwyklejszym darem natury czy dobrem konsumpcyjnym w rzeczywistości tworzą prawdziwą "autostradę informacyjną". Każdy z 400 000 zapachów wyodrębnionych dotychczas przez naukowców oddziałuje na nastrój i zachowanie człowieka. Podobnie jak w przypadku innych typów reprezentacji umysłowej zapachy mogą różnić się stopniem dostępności u poszczególnych osób oraz w różnych kontekstach. 

Le Petit Marseillais oferuje wiele bardzo ciekawych kompozycji zapachowych. Sa wsrod nich takie, ktore okreslilbym jako:

  • Kompozycje pobudzające, odświeżające, motywujące do działania, poprawiające koncentrację,
  • Kompozycje uspokajające, harmonizujące, zmysłowe,
  • Kompozycje stymulujące, pomagające w naładowaniu i utrzymaniu energii.

"Ludzie bowiem mogą zamykać oczy na wielkość, na grozę, na piękno, i mogą zamykać uszy na melodie albo bałamutne słowa. Ale nie mogą uciec przed zapachem. Zapach bowiem jest bratem oddechu. Zapach wnika do ludzkiego wnętrza wraz z oddechem i ludzie nie mogą się przed nim obronić, jeżeli chcą żyć. I zapach idzie prosto do serc i tam w sposób kategoryczny rozstrzyga o skłonności lub pogardzie, odrazie lub ochocie, miłości lub nienawiści. Kto ma władzę nad zapachami, ten ma władzę nad sercami ludzi."

Patrick Suskind, ”Pachnidło”

E-mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Telefon:

784 110 782